Nytänkande och erfarenhet är tydligen en ovanlig kombination. Varför då? Det var tydligt när vi på Gofido fick leta länge och runt om i Europa innan vi hittade svaret i rätt techbolag att samverka med. Först partnern är ett helt nystartat bolag, med lång erfarenhet från andra adresser. Idag finns de runt hörnet, norsk-svenska Eir.
Gofido – fullservice för försäkrade – närmar sig startdatum. Tjänster, service och teknik är närmast helt klara. Nu är även första avtalet klart med en försäkringspartner. Den grupp experter som ska bygga försäkringarna, efter de kundernas kravlista och Gofidos ritningar. Första kunden att får sin Gofido-service strax efter sommaren.
Jakten på tech-kompetens har visat sig smått komisk. Det var enklare att hitta investerare än att hitta en modern partner inom försäkring.
Kanske säger det någonting om världen av försäkringar. Som funnits i hundratals år. Men inte behövt ändra på sig. För vinsterna har varit så höga och kunderna varit så bortglömda och då passivt-hårt knutna till bolagen. Ungefär som i bolån, vilket fram till för början på 2010-talet hade noll rörlighet och steg till hela 50% på bara några år.
Detta försäkringarnas mentala hänglås har varit mumma för bolagen. Men också bakbundit nytänkandet. Trots 100 år av erfarenhet har vi inte sett mycket nytt. Kraften har i stället gått till att konservera.
Gofidos krav på just erfarenhet och nytänkande, var en nära omöjlig kombination tycktes det länge. Men nu äntligen. Annika, vår vd på Gofido, fångar det så bra:
– Snart upptäckte vi att Europas försäkringsjättar inte är så nyfikna på teknik. De vill ofta inte heller förändra sitt sätt att arbeta, räkna och serva kunder. Vår kravlista var lång. Och vi ville samtidigt själva inte bygga vår egen leverantör, säger Annika.
Istället började Gofido söka bland mer tech-orienterade bolag. Men inte heller i tekniklandet Sverige fanns kompetensen. Men väl i lilla nystartade bolaget med vass lång kompetens Eir.
– Tillsammans med Eir har vi nu byggt vår försäkringsmotor, som är bättre, billigare, enklare och väldigt mycket mer kundvänlig än allt vi någonsin sett inom försäkring. Snart ska första delarna av sajten testas. Efter sommaren är tjänsten lgång.
Annja Karlsson, CCO Eir ser att allt går att bygga in i datorer som jobbar självständigt.
”Gofido vill tänka och arbeta digitalt hela vägen och det passar väl in i vår strategi. Vi tror också på snabba, enkla och digitala lösningar. Från första sekunden som en kund har kontakt med Gofido, till utbetalningar, så ska vi vara där, i nära kontakt och tillsammans ge kundservice som ingen annan, säger Annja.
Annika Saramies beskriver att Gofido och Eir tillsammans går rakt emot gamla traditioner inom försäkringar.
– Vi vill inte ge alla kunder samma svarta låda. För Gofido är varje kund unik, och ska just sitt fina paket med just sin favorit bland paketpapper. Detta är absolut inte försäkringsvärlden intresserad av. Branschens alla småpåvar och profeter, deras tjänstemän, vill ha makt och absolut inte ändra sitt jobb eller tänka kund, säger Annika.
Det tröga bemötandet som Gofido fått påverkas uppenbarligen del av bolagets startdatum, tänker Annika Saramies
– Bolagen som är 100 år plus har tyvärr inte varit så alls intresserade eller kapabla. Norrmännen på Eir fick sitt tillstånd så nyligen som augusti i fjol. Gofido fick sitt tillstånd här i april. Vi talar exakt samma språk. Har samma analys och höga ambition.
Eir och Gofido visade sig ha gjort samma analys och lagt ut en liknande plan.
– Vi har tänkt och jobbat mot samma mål bredvid varandra, utan att känna till varandra. Med Eir och Gofido. Det var ett närmast telepatisk möte och många blixtar av energi och idéer vid första mötet. Med Eir kan vi bygga precis vilken försäkring som helst. För röda cyklar med blå ringklocka i Göteborg om du vill, säger Annika Saramies.
När möter du nytänkande och erfarenhet samtidigt? // claes hemberg