Det var inte teknik eller lågt pris som fick samhället att ta det stora klivet till nätet. Svaret kan istället vara ett virus. År 2020 kan bli den stora vattendelaren, då nätet slår igenom i nya dimensioner, på ett nytt sätt, bredare och till ny användare. Det lockar till nya tankar, affärer och även lagar.
Första gången nätet blev tillgängligt på allvar var år 2009, efter första vågen av smarta telefoner. I år 2020 nås vi mer av en stötvåg. Det gäller alla vana och ovana. Vi tvingas nu till nätet, vilket både skapar nya röda mattor och rycker undan mattan för andra…
Nätet förknippar vi hittills med enkelt och bekvämt. Som vår personliga betjänt. Nätet servar oss oavsett om vi ligger i soffan, är på stan eller i skogen. Vi bara trycker köp, sök, titta eller lyssna. En bekvämlighetsinrättning. Vem vill bli av med sin personliga betjänt? Med andra ord; den som fastnar för nätet, är gärna fast framgent.
Den häftiga tillväxten på nätet bygger hittills mest på personlig tillvänjning. En stegvis evolution. En organisk tillväxt. Där vi lär oss, lär mer och lär andra. Steg för steg blir fler intresserade och involverade. Så är det inte längre. Inte efter mars 2020:
Den här våren har nätet nått en ny dimension, en ny roll, i våra liv. Betjänten finns kvar, men nu är nätet inte bara smidigt, utan ”livsnödvändigt”. Nätet har blivit en livlina och samtidigt ett tvång. Vi måste söka, läsa, hitta för att förstå, följa lagar och faror. Det är bara på nätet vi kan handla, hämta och fixa. Nätet är inte längre en tillgång, utan en livsviktig nödutgång.
Två reaktioner kan vi se omkring oss. De vana ”generation N” excellerar på nya sätt. De tidigare ”anti-nätet” tvingas nu ut som Bambi på skör is. Dessa två nya nätval skapar helt nya spännande förutsättningar:
Excellerar mer snabbare
De erfarna nät-köparna shoppar förstås mest och snabbast. Därför alla rekordköp på nätet; i mat, musik, film, kläder, lyssnarböcker… Allt. Lägg till nätets apotek, psykologer och doktorer, som fått en dröminjektion. De vana på nätet bryter ny mark. Amazon ”måste” nyanställa 100 000 personer.
Mataffären är nu stadens nya klocktorn. För bara där kan vi hämta alla våra varor vi beställt hem. Och det blir mycket: För nätet är nu vårt ständigt upplysta vardagsrum. Vårt nya hem. Nätet är då inte längre ett val, utan en 24/7 vana.
Därmed tar nu vana nät-användare klivet över till ”andra sidan”. Nu är nät-användare i först hand. Och kanske kommer de aldrig åter till ”verkligheten”. En världsepidemi har satt spår som antagligen aldrig går backa tillbaka. Näthandeln styr istället mot himmelska höjder.Nätet kan nu verkligen öka farten. Utveckla, investera på nya sätt. I allt från medier, sociala grupper, underhållning, nätspel och nätmöten. Nu kan nätet explodera på riktigt. Och långt ifrån allt är direkt kommersiellt.
I min egen närhet har det sociala nätet fått en hyllningskör. Genast deltar jag i nät-möten många timmar per dag. Både privat och professionellt. Tjänsterna heter zoom, teams mm.
De privata mötena har blivit mer spontana. Min fru och jag delade nyss en film samtidigt, trots att jag är bortrest. Vi såg starka Tokyo story från 1952, på Drakenfilm. Andra kvällen träffades Ingela, Lena, Git och jag. Vi pratade i 2 timmar. Var och en satt i sitt hemma, i tre olika städer. Nästa dag fikade vännen Anders och jag. Han med sin lilla kopp och jag med min stora. Med 5 minuters varsel, även om vi är 70 mil ifrån varandra.
Professionella nätmöten funkar också: Erika, Jens och jag körde 1,5 timmars jobbmöte, trots att vi bor i tre olika städer. Arbetspappret började vi valsa mellan oss timmen efter. Under nästkommande styrelsemöte med Beata delade vi samtidigt skärm och uppdaterade dokument löpande…
Naturligtvis kommer dessa nät-möten inte ta över alla våra möten. Men nu har många av oss fått blodad tand. Utan att åka tåget, buss, cykla…. Vi är snabbare, effektivare men också markerar tydligare att vi kör 5 minuter socialt prat, sedan drar vi igång.
Mest spännande är alla nya deltagare på nätet. De som hittills nät-vägrat, av lathet eller bara ointresse. Dessa öppnar nu sina första nätögon. Ja de tvingas ut på den slaka linan, som är vår tids stora motorväg. Dessa nykomlingar tar ny aktiv roll på nätet. Förutom nya användare, så märks nya avsändare. Fysiska möten blir nätet: Dramaten play har rader av premiärer, Biografer kör på nätet, bokcirklar och kockar gör egna nya filmer, SVT lägger om sin nät-budget…
De privatpersoner som hittills nät-vägrat har nu inget annat val. Peter, 76 år säger det rakt ut: ”Barnen låter mig inte ens titta ut genom fönstret. Nu har jag beställt min första matkasse. Spännande att se vad det är i den”. När Peters generation lärt sig en ny vana, kan den snart vara lag.
Även gamla tunga organisationer får vända kappan efter nätets vindar. Det märks hos både bibliotek, museer, biografer, operor som har nyöppnat på nätet. Biblioteket erbjuder nätfilmlån. Helsingborgs operan kör premiär på nätet. Popstjärnan Harry Styles har efter inställda konserter valt att kör kammar-pop på nätet. Min första Harry-konsert.
Nya vanor skapar väcker också bakåtsträvare. Nätet borde locka med större publik, men när Momentum ska sända live på Facebook, knorrar de istället: ”Svårigheten blir nu att tjäna pengar”. Märkt när rader av verksamheter lyckats med flytten och fått 100-fallt större publik. Brittiska nationalteatern börjar nu med globala veckosläpp.
Ja, förändring är jobbig. Men här skapas också jobb. Det liknar steget från vedspis till elspis. Mycket är sig likt, men den som bejakar kan hitta nya affärer, jobb, idéer och kunder… De som jobbar med bild och film på nätet lär ha mycket att göra. Trafiken på Youtube borde slå rekord. Ljudböcker, spel, underhållning likaså. Alla, även Dramaten, borde slå alla historiska rekord… Och kanske börjar vi nu en ny livslång vana.
De gamla fysiska gatubutikerna som tidigare hade nätet som komplement kommer nu verkligen märka att nätet är vårt allt. Mer lokalt sker skiftena både långsamt och rappt. Ica-butiken i Lidköping fick första krisveckan 400% mer handel i den fysiska affären. Och tvingas nu lova: ”Snart på nätet”. Garnbutiken i Borås är snabbare. De hade tidigare 10% nätet. Nu är det nära hundra. Även garnet kan lyckas på nätet.
Vinnarnas vinnare är ändå vi användare. Nätet öppnar sig nu framför oss som vår nya breda vana. Många av oss lär byta, för att aldrig komma åter. Vi går nu oftare till mataffären och hämtar paket, än vi går till kyrkan, bokaffärn, simhallen. Kanske även avsändarnas nu öppnar ögonen. Jag tänker på institutioner, myndigheter, tv, butiker, sjukhus… Nu står dörren till nätet öppen.
För plötsligt har nätet kanske blivit vårt allt! Mars 2020. Överraskad? Javisst.
Hur har nätet tagit över din vardag?/claes hemberg
Jag gillar metaforen med mataffärerna och klocktorn men vi får inte glömma bort startups som budbee.com som levererar en grym tjänst direkt till dörren. (Och alla andra utlämningsställen). Bara kolla in budbees e-cargobike som kör i sthlm!
Lars, naturligtvis finns många goda idéer att göra reklam för… /c