Industrin byter fot och ändrar hela arbetet. Världen största bilbyggare medger det i nu. Allt styrs om mot el. Även en svensk jätte tar här viktiga steg. Orden ”mindre friktion” som de använt i över 100 år är plötsligt fruktansvärt heta.
Den tyska bilindustrin byter nu kärnkompetens. Efter att hela 1900-talet fokuserat på motorn och växellådan. VW-chefen Schmall säger att de från och med nu ska bygga bilar utifrån batterierna. Det är revolution. Helt nya glasögon. Bilar kommer se helt annorlunda ut. Deras forna livsnerv; motorn, växellåda eller kardanaxel nämns över huvudtaget inte alls.
Istället handlar nya kärnan om elens verktyg: mjukvara, sensorer och batterier. Där avgörs framgången närmaste årtiondena.
Från 1900-talets explosiva avgas-motorer blir hela kedjan med el under full kontroll och kan även bli fullt grön. El-motorer är inte ens en fråga. Där finns nämligen väldigt lite kvar att utveckla. Istället är det allt annat i el-världen som lockar.
Dels i att coacha batteriet, men också att coacha själva godset och hela systemet av gods. Som en enda varelse. Vilket blir möjligt när allting mäts, styrs och leds av el. Tala om fri spelplan för AI.
De ser redan fram mot att halvera kostnaden för den ädla detaljen, batteriet. Med några miljarder och vilja så blir det full fart, när el får sätta agendan. De har inget val, om inte Kina snart ska sluka hela tyska industrins epicentrum.
SKF har gått längre och snabbare i det praktiska. ”Mindre friktion” som varit deras ryggrad i 100 år är en strålande utgångspunkt för modern industri. Översatt blir det hållbarhet och i hålla kostnader. Nu börjar de med självkörande el-lastbilar i Göteborg.
Målet är full automatik. Från tillverkning i fabriken, utlastning, transport, avlastning och lagring. Allt elektriskt. Allt styrt av mjukvara. Då kan SKF verkligen nå målet om hållbarhet och hålla i kostnaderna. Hela produktionen och hela kedjan fram till kund kan då bli fullt förutsägbar. När Einrides chaufför-fria lastbil svepte förbi hk, lär de ha blivit hyfsat förvånade.
Svenska Northvolt får äntligen visa framfötterna med orderstocken 270 mdr kronor. Med 3 000 nya jobb i Skellefteå. Riktigt häftigt att se en ny svensk industriell expertis växa fram. Det nya transport-hjärtat, som med stor kliv växer förbi 1900-talets Volvo och Scania.
För en som startade med el, som Tesla, har dessa begrepp, tankar och vägval hela tiden varit helt naturliga. När den gamla industrin gör det så flyttas kraftcentrum på riktigt. Batterier och mjukvara ska göra jobbet framåt.
Det är häftiga krafter i omlopp dessa dagar. Varje dag blir det fler som skakar på huvudet och säger ”Att vi inte såg det hända…?”
/claes hemberg