Konsumenterna lär älska prispressen. Vågen av lågprisvaror som bilar och kläder från Kina är bara början. Men prispress är besvärlig för gamla europeiska märken.
Denna nya lågpristrenden från Kina är en reaktion efter pandemin. När kineserna själva satt mestadels inlåsta slutade de konsumera, vilket ledde till att det kinesiska varuflödet styrdes om till ökad export.
Sverige är ett talande exempel. Under det senaste året har vi ökat importen från Kina med 5 %, medan vår export till Kina endast har ökat med 2 %.
Lågpris lockar fler
Kinas kvalitet ikapp
Samtidigt har Kinas export allt oftare nått eller överträffat europeiska kvalitetsnivåer, vilket märks inom allt från maskiner till fordon och mjukvara. Europeiska biljättar medger alltmer öppet att de har tappat mark.
Dessutom har kineserna minskat sitt intresse för att köpa europeiska produkter, särskilt inom bilindustrin. Som ändå varit hjärtat av industrin senaste hundra åren.
Tappat halva exporten
Europa har förlorat här hälften av sin bilexport till Kina, då kinesiska konsumenter numera främst köper elektriska fordon, ett område där Europa hittills inte haft lika mycket att erbjuda. Vi saknar både batterier och mjukvara.
Frågan är när kineserna även kommer att sluta köpa europeiska maskiner och verktyg, vilket skulle kunna leda till ökad stress och en fördjupad industrikris i Europa.
När detta sker, säger du? /Claes Hemberg