Hem » Northvolts 83 ödesdagar

Northvolts 83 ödesdagar

Elektrifieringen av bilindustrin tar inte slut vid morgondagens krismöte. Northvolt blir kvar i Skellefteå. Slutdatumet är istället 83 dagar bort. Frågan är prislappen, för att Northvolt ska bli nyckeln i Europas elektriska industrikris.

Europas första batterifabrik kämpar på. Trots topputrustning, toppkompetens och ypperligt låga elpriser är de inte i mål. När jag pratade med grundaren Peter Carlsson dagarna före hans avgångsbesked, menade han att produktionen gjorde snabba framsteg. Men ägarna var uppenbarligen inte nöjda.

Frågan är vad de nya ägarna ser för prislapp på bolaget. Kanske prutar de till halva priset. Med tanke på att bolaget kört i diket vore det inte konstigt.

12 mdr behövs

Efter att ha investerat 60 miljarder behöver bolaget ytterligare 12 för att bli lönsamt om två år. Det är planen som bolaget nu vill sälja in.

Morgondagens extra insatta möte är mest en pappersexercis. Ett officiellt sätt att förklara krisen för aktieägarna. När bolaget har brist på pengar behöver de fråga ägarna om de ska likvidera bolaget eller fortsätta.

Att likvidera bolaget finns inte på kartan. Det skulle stoppa produktionen direkt och rasera värden. Det är just därför de valt att pröva en rekonstruktion. Även om det kostar extra.

99,9 % säkert

Northvolt ödesdagar 2025 hembergSvaret imorgon blir till 99,9 procent säkert ett ”Fortsätt”. Att stänga ned verksamheten och sälja ut maskiner, byggnader och tomter vore att förstöra mycket av de värden bolaget byggt upp.

Under de närmaste 83 dagarna väntas de hitta ett par nya delägare. Just nu har de kontaktat ett hundratal aktörer. En handfull av dem behöver öppna plånboken.

Att det är värt att stoppa in 12 miljarder för att rädda 60 miljarder är ingen svår matematik. För att komma dit kan bolagets gamla ägare behöva sänka prislappen till hälften. Då kan de nya ägarna med 12 miljarder snart äga nära halva bolaget.

Northvolt i Europas kris

En inte vild gissning är Volkswagen. Att de tar en ansenlig del av kakan. De behöver fem batterifabriker i Europa. Deras dotterbolag Scania behöver uttryckligen batterier från just Northvolt.

Dessutom är Volkswagen under extrem press och behöver öka tempot mot elektrifiering. Här kan de få en batterifabrik till rabatt. Allt för att Skellefteå ska ha kvar sin batterifabrik.

Läs mer:        Tysk bilkris        Batterierna         Northvolt

Vad väntar du dig?/claes hemberg

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *