En grupp svenska analytiker besökte industribolag i Kina nyligen berättas i FT De blev förvånade över Kinas industriella styrka: ”Kina har gjort en makalös lyft senaste åren, både i elfordon och automatisering. De utgör nu en tuff konkurrent till Europa”.
Svenska analytiker besökte nu Kina första gångens sedan pandemin. Plötsligt växer frågan om hur svensk tillverkningsindustri ska möta kinesisk verkstad, som exporterar allt mer till Europa. Det hela förstärks av att Tyskland går knackigt.
Liknande uttalanden har vi sett från europeiska biljättar senaste tiden. Volkswagens Vd Blume beskrev att ”kinesisk mjukvara är 70% bättre och 30% billigare.” citerade jag i min krönikan i Affärsvärlden.
Några biljättar ber nu om skyddstullar. Andra visar mer självförtroende. Renaultchefen De Meo menade att Europa behöver göra stora investeringar i mjukvara och halvledare.
Kinesiska biltillverkare är samtidigt öppna med sina offensiva planer och siktar på att ta 25% av elbilsmarknaden i Europa i slutet av året. Just nu går hela försäljningen trögt i skuggan av höga räntor. Men i höst kan marknaden ha bytt ansikte.
Andra redan pressade europeiska tillverkare flyttar egen produktion från Kina. För att få mer kontroll och nya vägar för distribution. TIll Vietnam, Indonesien och även hem till Europa. Men om kinesisk teknik är klart bättre än europeisk, så kanske vi biter vi oss själva i svansen.
Faktan är rak: Vill du bli bäst på elfordon, behöver du också bli bäst i Kina. Eftersom det är den klart största marknaden. Det är svårt att hävda ledartröjan om du är bäst i Norden…
Hur tysk och svensk industrin pressas av kinesisk bilindustri skrev jag i mars om krönikan i Affärsvärlden.
Vd väntar du dig?/Claes Hemberg