Hem » Kina drar ifrån på el

Kina drar ifrån på el

Svenska lastbiljättar är sedan länge omkörda av framför allt kineser när det gäller elektrifieringen. Ett bolag som Ikea får i Sverige inte loss de fordon som behövs, utan hittar just nu enklast fordon i Kina. Det säger Angela Hultberg, hållbarhetschef vid Ikeas ägarbolag Inka, när vi träffas i en debatt om elektrifiering i Lund.

2008 besökte jag de kinesiska bilbyggarna BYD, utanför Shanghai, första gången. På den tiden talade många om att kineserna bara kopierade. Men  det var inte sant. Redan då producerade de el-personbilar. Det 12 år sedan och långt innan vi ens börjat diskutera elbilar i västvärlden. 

Vid nästa besök 2018 är samma BYD störst i världen på elektrifiering av både bussar, lastbilar och bilar. Utanför Shenzen besöker jag en av bolagets största batterifabriker. Och idag rullar de ut lastbilar i hela världen.

Ikea är kanske den som varit tydligast med sina planer för att elektrifiera sina fordon. Målet är 100% redan år 2025, sista sträckan hem till kund. Från att ha ökat  0-4-8-12 procent bara senaste åren. Men att hitta just fordon är svårt. Istället samtalar Ikea nu med bland andra BYD och Said var först ut med 5g-el-lastbilar redan 2019

– I Kina kan vi idag beställa el-lastbilart och få dem direkt. I Europa är det fortfarande mest på teststadiet, säger Hultberg.

Hultberg håller ändå fast vid målet 2025.

Vi behöver se elektriska lastbilar börja rulla nu om vi ska nå vårt 2025, då behöver fordonen tas i bruk så snart som möjligt, inte om några år.

Trycket kommer från konsumenterna.

– Nu förväntar sig våra kunder att vi ett hållbart företag. Här är fordon en tydlig fråga. Och det är påtaglig affärsrisk att inte gå snabbt framåt inom el-fordon, för här kommer snart tuffare legala krav. Inom något år kan även städer som Amsterdam att stänga ute fossila fordon. Ska vi då kunna köra hem möbler till våra kunder, så måste vi anlita en välutvecklad flotta med el-fordon, säger Hultberg.

Men inget svenskt bolag finns på hennes topplista när det gäller bolag.

– De kinesiska lastbilarna ligger långt före i elektrifieringen. De producerar idag i full skala. Där kan vi köpa den här veckan. De är också mycket intresserade att komma ut med sina bilar i västvärlden. När vi frågar svenska leverantörer blir svaret tyvärr ofta ”framöver”, säger Agnela Hultberg.

Även europeiska bolag som Renault, menar Hultberg, har tagit flera viktiga steg mot elektrifiering. Men hon förvånas över de svenska bolagen.

”Det är nu närmaste 1-2-3 åren vi kommer ta stora steg i elektrifieringen. Det är nu det sker. Inte om tio år. Den här bilden, uppfattar jag inte att svenska leverantörer delar. De avvaktar mer, säger Hultberg.

Ikea har redan prövat att använda el-bilar från Saic. Det är en Stockholms budfirmor som köpt in dem, eftersom Ikea krävde den förändringen.

Vilka el-förebilder har du?/claes hemberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *