I Lund har Sverige fått sin första el-kilometer. Där kan snart bilar och bussar ladda batterierna i farten. För en som tålmodigt väntat vid bensinmackar för att under 30 minuter ladda sin elbil, så låter det lite lockande. Den kan vara en bit i nya el-pusslet.Efter 9 timmar var 1000 meter sockeln från Lundabolaget Elonroad på plats. Prislappen är bara 13 msek. För att tekniken ska få genomslag krävs däremot att många fler aktörer och standarder. Jämför det med Lunds nya spårvagn för många hundra miljoner.
Det var förr, så mycket enklare med bensinbilen. En frihetens maskin. Varje bilbyggare gjorde länge sitt fordon och struntade i förbrukning, avgaser, säkerhet, hade inga krav eller riktlinjer. På vägarna var det länge fri fart. Lägg till att denna bensinvärld flödade i väl över 100 år. Sådana idoga vanor är inte lätt att ändra på.
Nu ska hela denna religion för bilar, bussar och lastbilar byta fot. Volkswagen talar om varannan bil redan om fem år. Men alla är inte där. Tänk på alla underleverantörer i både transport och oljeindustrin. Inte konstigt att det kan ta årtionden att nöta ned motstånd, bakåtsträvare och allmän konservatism.
Med el är det en hel annan match. El kräver plötsligt många olika tekniker, samordning och ambitioner på ett sätt som vi inte sett tidigare. För nu är nyckelordet energieffektiv. Det går inte att trolla fram utan kräver utveckling, tester och misslyckanden… Titta bara på solcellernas resa under många årtionden.
Lägg till att västvärlden har i en allt mer knaper ekonomi, senaste årtiondena. Redan före viruset. El-världen måste var också vara påtagligt ekonomiskt effektiv. Och den måste behålla på lång sikt. Allt detta gör övergången till el både viktig och svår.
Därför är det logiskt elvägen i Lund ett brett lokala projekt under samlingsnamnet Evolution road. De bjuder in olika i branscher, aktörer och forskare att testa tekniker, mjukvara, batterier mm. Ja, det finns inte ett klart svar, utan här krävs tester, mätningar och jämförelser. Nu sker detta i Lund.
För den som tänkte att elvägar hör hemma på motorvägar så tänker de i Lund tvärt om. De vill vara där trafiken finns mest. Getingevägen i Lund är en av stadens mer trafikerade vägar. Ja, bussarna rör sig mest i stan och den stora merparten av lokal biltrafik är ju ofta mellan mataffären, skola och badhallen. Allt för sällan är vi ute och plockar vitsippor… Ut på fjärran landsvägar får bussar och bilister se till att ha fullt batteri.
Vilka el-förebilder har du?/claes hemberg