Hem » Jula tänker hemförsäkring

Jula tänker hemförsäkring

Konsumentjätten Jula med miljontals kunder kan bryta ny mark med hemförsäkringar från Gofido. Mer digitala konsumenter och superenkla lösningar gör att de tillsammans kan konkurrera med länge ohotade jättar som Folksam, If och Länsförsäkringar. Äntligen.

Det är något ruttet med hemförsäkringar. Priserna är upp tre gånger mer än inflationen senaste årtiondena. Orsaken är att få nya smartare tjänster har sett dagens ljus. Fram till nu.

Digitaliseringen öppnar dörren. Nu funkar faktiskt ett klick bort. Därför kan konsumentjättar bli en ny form av väloljade konglomerat. Där kunden kan få en serie värdefulla tjänster. En kundklubb på riktigt. Något som varit krångligt och fungerat rätt dåligt i den icke-digitala världen.
.
När konsumentjättarna kärnprodukter som kläder eller möbler eller verktyg blir allt mer lika, samtidigt som digitala kanaler mognat kraftigt, så finns nya vägar att visa helt omtanke och servicekänsla.
Särskilt kan vi vänta oss att konsumentjättarna erbjuder olika finansiella tjänster. De går ju att starta med ett klick. Och här finns ett område som är särskilt eftersatt; hemförsäkringar.
.
Att svenskarna hittills är mest fast i dyra och krångliga hemförsäkringar beror på att de har lurats dit hän. Försäkringselefanterna har satt närmast ögonbindel på konsumenterna. Passiviserat dem till blind lydnad. Få svenskar känner till att de här förlorar flera 1000-lappar i onödiga avgifter och årliga smyghöjningarna. Ja, försäkringarna har stigit i pris tre gånger mer än inflationen senaste årtiondena. Varför talar ingen om det? Varför berättar ingen om det enkla motgreppet?
Nu går konsumentjätten Jula Holding in som aktieägare i Gofido, och blir en av Gofidos nya stora ägare. Något som öppnar för ett riktigt banbrytande samarbete. Exakt vad, hur och när får de återkomma till.
Jula kan därmed öppna en ny flank och halvera miljontals svenskars avgifter för hemförsäkringar. Genom att kombinera Julas och Gofidos väldigt olika styrkor. Med Julas förtroende hos miljontals svenskar och Gofidos enkla billiga digitala hemförsäkring kan de tillsammans rucka jättarnas försäkringsmonopol.
Ja, ett brett konsumentbolag som genuint bryr sig om sina kunders hela ekonomi kan bidra långt bredare än många inser. Gärna med en ny vass aktör som billigare och bättre än de flesta andra.
.
När jag pratar med Julas koncernchef och huvudägare Karl-Johan Blank är bilden tydlig. Koncernen ser sig som ett konglomerat. Ett nytt slags konglomerat, som inte bara växer på bredden, utan verkligen vill bidra på bredden. Förutom konsumentprodukter har Jula Holding även en verksamhet inom fastigheter, en i hotell och en verksamhet inom energi mm. Så kan Jula använda årtionden av förtroende för att ge ännu mer.
Här passar Jula och Gofido närmast perfekt ihop. Ett brett Jula erkänt av enormt många kunder kan samarbeta med en vass liten Gofido och erbjuda ny konkret kundnytta. Vd på Gofido Annika Saramies är glasklar. ”Att vi är så superdigitala öppnar för helt nya arbetsätt i försäkringsvärlden. Vi kan busenkelt hjälpa Jula:s kunder att få ett billigt och starkt vardagskydd”.
Idag är sådana samarbeten extra enkla och snabba, eftersom många företag är så mycket mer digitala. Och inte minst deras kunder. Därmed kan konsumenter se fram mot många fler tjänster och sätt att kombinera helt olika tjänster. Som både ger lägre pris och mer innehåll. Så kan digitaliseringen hjälpa konsumenter på riktigt. Hela vägen hem.
.
Och Stefan (människan längst till vänster på bilden), du som kläckte grunden till Gofido. Du hade så rätt. Tajmingen är nära nog perfekt.
Vilken hemförsäkring har du?/claes hemberg

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *