Affärsidéer är bra. Men starkare är personer. Och särskilt handgripliga visionärer. Det är något jag verkligen lärt mig senaste tre åren. Ja, det är tre år sedan jag lämnade Avanza. Ute i det fria har varit häftigt, turbulent och roligt.
Senast tre åren har jag sökt med ljus och lykta efter spännande idéer och personer, att jobba ihop med. Det enda kravet har varit; ”något helt nytt”. Ja, jag vill bidra i branscher som är nya för mig. Men så har jag behövt att lite grann justera målbilden:
Över 220 bolag har jag mött. Nu jobbar jag med en handfull av dem. Och jag inser nu plötsligt vad jag faktiskt letat efter. De är genuina idébärare, banbrytare och nytänkare… Visionärer. Det låter kanske svårgreppbart, men handlar om personer som i verkligen ser nya behov och dessutom vågar bryta mot invanda mönster och traditioner.
Det påtagliga de har tillsammans är varsin enormt skarp blick för sina kunder, tjänster och framtiden. Här viker de inte en tum. Detta är hela startnyckeln.
Sedan kommer idén: en drivkraft att verkligen rita ut nya riktningar. De är får också med sig skarpa hjärnor och bygger lag. Och sedan har hiskligt höga krav och riktigt lång sikt. Vi talar 10 år… Deras framgångar är inga tillfälligheter.
Visionärens utmaning är sedan förklara idén, hitta den mest trovärdiga vägen dit. Sedan envist nyansera, leda, och övertyga… Det är både enormt svårt och energiskt, särskilt när om du har riktigt lång sikt.
Och just här möts vi. Jag är förtvivlat envis. Jag gillar att jobba med krångliga och viktiga frågor som borde engagera många fler. Gärna ett samhällsperspektiv. Här supportar jag visionären, hitta vägar, ord och handlingar framåt. Där möts vi 100%. Jag gillar att lyssna, lära och bygga lockande begriplighet. Och visionärerna har enormt mycket att berätta. Tillsammans kan vi bli väldigt vassa…
Johan Hårdén, vd Allgon – Vi pratade i tre månader innan vi hittade arbetsformen. Sedan dess har vi rusat igenom uppköp, renodlingar, försäljning och internationell expansion. Maken till dynamiskt industribolag, med Johan mitt i, känner jag inte till. Och det fungerar när samarbetet hittar samma ambition, tonträff och tempo.
Annika Saramies, vd Gofido – Digitala lösningar förändrar i grunden våra hemförsäkringar. Annika är nyckelpersonen som vill skaka om våra försäkringar. Hon har idéer, anlitar, styr proffs och får dem att samspela perfekt. I bolagets unga fas handlar det om ifrågasätta allt och pröva pröva pröva nytt. Öppet tonläge, där alla åsikter ventileras, rappt och direkt. Kittlande kul.
Robert Falck och Linnea Kornhed, grundare Einride – är en duo som skakar om världen med nya idéer, fakta och perspektiv inom transportbranschen. De har samlat 100-talet vassa eldsjälar som flyttar berg. De bär med sig en genuin insikt, kritik och lång sikt som få. Här talar vi om att förändra samhället, från en petroleum-värld som styrt oss i 150 år. Djupt tänkvärt.
Knut Eirik Storsul, vd Aptic – kan betaltech i detalj och vet hur kunderna tänker, önskar och ställer krav. Branschen är mitt i en revolution, sammansmältning och utslagning. Han rekryterar de bästa och bygger steg för steg, kravfyllt, ödmjukt och tydligt. Ögonöppnare.
Alltid går jobbet nu inte allt som jag tänkt. Några personer jag prövat att jobba med senaste åren, fungerade samarbetet inte alls som tänkt. Det behöver nu inte betyda att deras affär är fel eller att personerna har fel ambitioner. Vi har bara inte delat perspektiv. Sådant händer. Och då är det bättre att skiljas åt. För det handlar ju om personerna, idéerna och vägen framåt.
Hur möter du visionärer?/claes hemberg