Fast fashionbolagen prisar sitt mode helt olika. H&M är mer stabilt. Zara agerar betydligt mer varierat. Pratar vi i di.tv. Zara är både billigast och dyrast. Men helt olika perioder.
Datan på 100 000-tals plagg i Norna analytics visar hur H&Ms och Zaras nätbutiker ändrat sina priser och utförsäljningar på enskilda varor och även snittvaror över åren.
Dels märks att H&M höjt priserna under 2022. Tidigare var Zara dyrast större delen av året. För att under reorna vara Zara 30 procent billigare. För att återigen efter reorna återta ledartröjan och ta ut 10% högre priser. Men inte i år.
Senaste året tycks Zara har sänkt priserna mer aktiv. Kanske är de mer lyhörda för att konsumenterna tappat köpkraft i inflationschocken. Om det är ett gott eller sämre tecken går det förstås att delade meningar om.
Zara kan också ha övergivit strategin att vara dyrare än H&M större delen av året. I så fall talar vi om ett trendbrott.
H&M har under senaste året däremot behållt sina stabila priser. De har till och med tydligt höjt priserna. Även det i jämn takt. Särskilt i jämförelse med Zara.
Under hösten smög fashion-gapet ihop till nära noll. Och nu i mars efter utförsäljningarna så har Zaras pris ändå inte kommit tillbaka. Eller så har Zara bara ändrat cykelns längd, prismodell och kanske sortiment.
Närmaste månaderna vet vi mer.
/claes hemberg