Mitt i krisen finns även de som står starkare än andra. De som reagerar på förändrade tider genom att själv hänga på förändringarna, diskuterade vi på tv4. Fler goda exempel ser vi inom både näringslivet, hushåll och småföretag…
1) Pratade häromdagen med restaurangen AGs grundare Johan Jureskog. I hans fall har krisen varit nyttig för både hans restaurang och hela branschen.
Plötsligt hade kockar börjat diskutera inköpspriser och lager på ett helt nytt sätt. ”Till och med champagnen smakar bättre idag”.
Samma insikt om pris, värde och lager hör jag från en rad bolag inom industrin. De som är beredda att lära om och ändra sig, har mycket att vinna.
2) Tesla sänker priserna. ICA och Lidl gör samma sak på egna produkter. Eftersom de där har lägre kostnader så kan de ta tillfället och ta marknadsandelar, när konsumenter vill se billigare bilare, men andra märken inte har råd att sänka lika mycket. Vi ser det också hos bolag som Lidl, Netflix men även Volvo, när Carrefour valde att fixera matpriserna.
3) Kronan-vinnarna. Alla exportbolag har senaste året fått ovanligt bra betalt för sina varor. Eftersom kronan är billig. Deras extravinster varar däremot inte många år framöver, utan när kronan stiger så kommer de att klaga på kronan… När det i verkligheten borde ha sparat kron-vinsterna de gör just nu, för att tåla en kron-motvind längre fram.
4) Nu behöver hushållen göra samma resa; i förändra valen och ladda för mer motvind. Många hushåll upplever redan tuffa tider. Svenskarna talar om de öppet genom att medge de sämsta framtidsutsikterna sedan 90-talskrisen. Och det är inget som försvinner av sig självt. Vi måste sopa bort dem. Det handlar räntor, energi och mat där rekorddyra.
Använd krisen med andra ord. För vi har en kris i krisen. För att vi inte är vana vids tora förändringar, det gör att vi kan reagera fel. Under många årtionden var priserna i samhället nära helt stilla. Ingen av oss behövde förändra våra val. Samtidigt växte lönerna och köpkraften stadigt.
Nu däremot är detmesta tvärt om. Priserna förändras dramatiskt. Samtidigt som köpkraften faller. Då behöver vi göra en AG eller Johan Jureskog.
För vinnaren i krisen blir den som reagerar och lär sig av den nya situationen. Vi ser det tydligast i näringslivet. De är vana vid förändringar och har till jobb att reagera. Här kan hushållen lära sig en hel del. Den som lägger lite tid på att unika köp, jämföra och förhandla kan ofta spara in både 1-2 månadslöner. Något vi kanske inte hade gjort, om inte krisen bultat på dörren.
En vinnare är delfationisterna. De som sänker sina priser.
5) Lipstick-effekten är tydlig. Läppstiftsbolag, choklad och även Samsung har sett ökad försäljning av dyrare val. Konsumenter prioriterar vissa varor, för att prioritera det viktigaste, när det är knapert. Vi vill skämma bort oss i motvinden. Då blir det en dyrare telefonmodell. Ett annat exempel är läppstift eller för mig hellre choklad.
6) Vinnare på jobb är Norrland. Andra förändringar just nu är elektifrieringen. Det gäller stålverk och batterifrabrik som ger nya jobb. Här är Norrland en klar vinnare. Andra vinnare i jobbvärlden är sjuksköterskor, lärare och kundsupport. Bristyrken just nu. Det ökar friheten att jobba vart du vill och till en mer stabil lön.
7) Banker är också vinnare. De vinner på dyra boräntor. Det kostar svenskarna idag 150 000 kr per snitthushåll. Mot bara en tredjedel eller bara 45 000 för ett års sedan. Byt bolånebank är det enkla svaret. Med 100 000 kr i motivation. Ja, du kan antagligen spara in 20 000 per år, bara genom en nätt flytt.
Ja vad är på din actionlista? /claes hemberg