Hem » Hade fel om Vitamin Well

Hade fel om Vitamin Well

Deras ny tankar, vägval, kriser och ödmjukhet är slående. Ja, jag hade fel om Vitamin Well. De inte bara säljer dyrt vatten, utan pratar mycket livsstil. Det inser jag, när jag får gå Vitamin Wells introduktionskurs på huvudkontoret på Garvargatan i Stockholm. Själv kan jag träna utan att sälja livsstil. Vi är olika…

På en middag för någon vecka sedan hamnar jag bredvid Jonas som grundade Vitamin Well. Bredvid sitter en av hans närmaste jobbpartner Cattis. Jag öppnar med en smula dum, okunnig och kanske direkt otrevlig fråga:

”Är det ni som säljer världens dyraste vatten?”

Direkt får jag flera bra raka svar. Det blir en intensiv diskussion om vitaminer, proteiner, drycker och tillbehör. Vi pratar konsumenter, unga, beteenden, butiker… Vi pratar sockerhalter, aminosyror, vitaminer, läskedryck, palmolja, träningskultur… Det slutar med att Cattis bjuder in mig till bolagets introduktionskursen för nyanställda.

Ja, säljer smaksatt vatten. Men de säljer också en livsstil kring träning, gym, musik, ungdomskultur och hälsa ska det visa sig. Jag uppfattar att de vill engagera… Visst kan jag tycka att det är en omväg via färgatvatten. Och för mig personligen lockar vanligt kranvatten mer. Men så vet jag att det finns andra, som behöver en tuff flaska, färg, smak och kanske lite koffein för att gå igång…

På plats på Garvargatan några dagar senare, möter jag ett Vitamin Well som liknar en familj av uppfinnare och upptäckare. Det var 2008 några unga skramlade ihop startpengarna hos 50-talet vänner för att ge sig ut på en stenhård och föränderlig marknad. Konkurrenter, butiker, och reklam kräver ständigt nya grepp.

Cattis Carlsdotter berättar öppenhjärtligt om bolagets mest dyra läxor och misslyckanden som de har sprungit på genom åren. ”Vi berättar om motgångar för att vi måste behålla ödmjukheten. Bara så kan vi lyckas.”

Även bolagets lyckoskott som blivit stora framgångar, får sin beskärda del. Det handlar om nya flaskor, nya produkter, nya smaker och helt nya märken. Hur märkena samverkar, utmanar och inspirerar.

Cattis brinner påtagligt för säljmetoder, samarbeten och möten. ”Vi hade turen att komma in på apoteken i precis rätt läge, när marknaden snart skulle öppnas och de behövde hotta upp sitt anseende”.

Senast ut i linjen är en serie glassar. Andra produkter som puddingar och vatten har de lagt ned, utan att blinka. Bolaget verkligen jagar, letar, försöker, undersöker, misslyckas och försöker igen. Samtidigt är de i ”konsumtions-branschen” som vill locka med gott och nyttigt samtidigt. Vad som verkligen är nyttigt tål förstås att diskutera. Jag gillar ju vanligt vatten…

”Vi är snälla och omtänksamma mot varandra”, säger Cattis och beskriver företaget närmast som en familj. Det handlar om gemenskap, service, engagemang och framåtanda. ”I huset gör vi själva allting; från design, till reklam, filmer, samarbeten….allt”.

De rullar inte heller ut gamla tidens massiva reklamkampanjer, utan jobbar mer med fanklubbar. ”Vi gör allt själva, letar efter förebilder där vi kan mötas, jobba ihop och verkligen samarbeta.” Något som ska användas i framför allt sociala medier. Vanlig reklam använder de mest inte alls.

Det mesta i deras utbud har jag aldrig tidigare prövat, visar det sig. Kanske har jag fallit mellan stolarna. Men en produkt har jag prövat: Nobe, med aloe vera som de gör i Sydkorea. ”Vars transport vi klimatkompenserar för”. När Cattis hör att jag gillar Nobe, hugger hon direkt. ”Nobe är särskilt uppskattad av män över 40 år…”

Själv har jag sprungit långdistanslöpning i år 40 år… Jag började när jag var elva år. Att svettas, dricka vatten och över många kilometer landsväg har för mig aldrig handlat om en livsstil som ska nå eller locka andra eller för att diskutera med andra. Jag gör det för min egen skull. Vi är olika.

Vad säger du om Vitamin Well?/c

 

 

2 kommentarer

  1. Jakob säger:

    Hej Claes! Tittar ofta in på din blogg och tycker ofta att det du skriver är intressant och tankeväckande. Ställer mig dock rätt undrande inför texten ovan. Undrar exakt vad som fick dig att byta åsikt om att produkten i fråga är just dyrt vatten, inga fakta i texten motsäger det. Många företag i hälsobranschen lever på att exploatera människors ofta ogrundade rädsla för att inte få i sig tillräckligt med vitaminer, spårämnen, proteiner m.m. för att sälja dyra produkter som sällan håller vad de lovar vid närmare granskning. En välbalanserad kost räcker långt för de flesta om man inte lider av specifika sjukdomstillstånd och rekommendationerna i sådana fall bör utformas av läkare och dietister. Sedan kan man ju köpa en produkt för att man uppskattar smaken, men det är en helt annan sak.
    Är narkos- och intensivvårdsläkare till professionen och har jobbat åtskilligt med vätske- och saltbalans samt nutrition av svårt sjuka patienter.

    • Claes Hemberg säger:

      Jacob, tack för resonemanget och jag håller med om flera av dina reflektioner. (jag ska lägga till några rader, inser jag. eller varför inte skriva en ny text. en del 2.) Jo, jag hade i förväg en föreställning om ett bolag som bara sålde färgat vatten. Men deras arbete liknar mer ett laboratorium. Här tester och utvecklar de produkter med olika grupper av användare. Stoltheten bland de anställda var stark och smittsam. Deras närhet till användare, influensers, gym, boxningsklubbar, löpare, musiker mm är ett sätt att arbeta som jag aldrig sett tidigare. En relation till vanliga konsumenter på stort allvar, tolkar jag.
      MEN: Att betala för färgat vatten a 20-40 kr flaskan förstår jag fortfarande inte. Jag som klunkar vatten ur kran. Liksom jag inte tror på vitamintillskott, utan just en bred kost. Att sälja vitaminvatten eller prylförsäkringar blir lätt att sälja något på konsumentens osäkerhet och vilsenhet…. kan jag tänka.
      Med andra ord kan jag fortfarande tycka att unga Konsumenter kanske inte i första hand borde utveckla sin ytliga livsstil med hjälp av färgat vatten, utan leta efter andra värden i livet. Men så vet vi att i synnerhet unga människor kanske behöver just ytligheten som farligt insteg för att börja diskutera, pröva och undra över livets större frågor. Då blir detta färgade vatten en flört för att nå fram och förstärka diskussionen om träning, välmående och förhoppningvis lite mer självinsikt. Jag hoppas det. /c

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *