Senaste fem åren har satsningarna på batterier och elnät fått högt tempo internationellt. Sverige däremot har precis börjat. Trots att batteripriserna är ned 92% senaste årtiondet.
Mer om batterier
500 batteriparker behöver Sverige för att stödja elnäten. Hittills har vi ett tiotal. Det handlar dels om att ta emot och lagra sol- och vindenergi till mer mulna och vindstilla dagar. Dessutom kan batteriparker balansera näten över dygnet. Batteriparken söder om Göteborg är ett bra exempel.
Istället för att producera mer el för dygnets mest krävande timmar, kan batterierna agera buffert. Det är också ett sätt att spara på utbyggnaden av elnät. Eftersom batterierna kan agera lokalt.
I Sverige har vi än så länge mest fokuserat diskussionen på att bygga elnät. Undrar just när batterierna blir mer synliga. Särskilt som batteripriserna fallit rappt senaste åren.
Bussbolaget Nobina jobbar så. De laddar hundratals fordon på nätterna för att undvika att ladda de dyra timmarna.
Satsningarna håller tempot
Tittar vi internationellt så är utvecklingen av nya elnät och stödjande batterier på god fart. Visar siffror från internationella energiorganet IEA. Senaste fem åren har Europa ökat satsningarna mest, eller hela +72%. USA ligger strax efter med +67%. Medan Kina växer lugnare med endast +29%.
Vad gäller batterier och elnät, behöver världen dubbla insatsen närmaste fem åren. Det anser IEA är full möjligt.
Mer om batterier.
Har du någon batteripark i närheten?/claes hemberg