Elen når Europa från östern. I Kina står nu eldrivet för över 50 procent av försäljningen. Mot 12 procent i Europa. Redan har Europa förlorat den kinesiska marknaden. Samtidigt förmörkas nu utsikterna att behålla europeiska bilkunder.
Senaste fem åren har kinesiska elbilar vuxit från nära noll till idag över 50 procent av den inhemska försäljningen. Efterfrågan är ändå svagare än beräknat. Därför säljer kineserna nu gärna utomlands, där prislapparna dessutom är betydligt högre.
Anledningen till Kinas försprång är naturligtvis landets långa elektrifiering. Sedan 2008 har Kina stoppat utvalda bensinfordon och gynnat el.
Något som Europa än diskuterar, med målet om 22 procent elektrifierat i år 2024. Under tiden har Kina utvecklat solpaneler, batterier, gruvor, grafit… till fulländning. Vad gör då européerna. Önskar sig skyddstullar.
Skyddstullar dödar
Åsikterna om tullar går dock isär. Särskilt som Europas bilindustri lider. I takt med att européerna har svag köpkraft efter tuffa år med inflation. Därför vill vissa europeiska bilmärken ha extra skyddstullar.
Alla som har läst minsta rad om marknadsekonomi vet att tullar är ett dödligt skott i foten. Ett skott som kan döda europeisk fordonsindustri för alltid.
Exporten från Kina till Europa toppade i fjol på 150 000 fordon i fjol. Byd:s nya fordonsfartyg Explorer med 5 000 fordon per last pendlar nu till Bremerhaven.
I år väntas importen stanna vid 90 000 fordon. Orsaken är redan införda tullar. Men det hjälper inte Europa att utveckla eller sälja elbilar. De svaga europeiska konsumenterna har inte råd med dyra elbilar.
Bortgjorda på hemmaplan
De mest sålda elbilarna i Europa, byggs däremot inte här. De kommer hittills av en ock samma amerikan. Tesla. Först på fjärdeplatsen syns Volkswagen.
Världsettan i elvärlden Byd har ännu inte tagit sig upp till toppen. Men det är antagligen bara en tidsfråga.
Byd själva siktar på 20 procent marknadsandel i Europa. Det låter kanske inte så imponerande. Men gör dem sannolikt till det största märket. Om de nu lyckas.
Kinesiskt klättrar
Kinesiskt tillverkade fordon blir istället alltmer synliga i Europa. Även om namnen är en smula europeiska i tonen. MG och Volvo EX30 låter ju europeiskt, men är tillverkade i Kina av Said och Geely. Vilka snart får dyrare tullar.
Därför förbereder nu en rad kinesiska märken att tillverka i Europa. Byd tillverkar redan bussar i Ungern. Och bilar ska det bli. En rad andra märken tittar på att etablera sig i Polen och Tjeckien.
Kina en annan värld
Tesla slår samtidigt nya rekord i borta Kina. Prissänkningarna har givit effekt. Men bolaget har för få modeller föra att mer markant synas i försäljningen, som domineras av Byd.
Samtidigt kan vi notera att inget annat västeuropeisk märke syns där. Sedan elektrifieringens intåg har Volkswagen och en rad europeiska märken helt tappat sin marknad i Kina.
Något som redan märks i bilkrisens Tyskland. Och antagligen kan bli väldigt mycket mer svettigt närmaste åren.
Mer om BYD Mer om batterier Mer om elektrifering
/Claes Hemberg