Kombinationen av höga priser och höga räntor märks allt tydligare hos konsumenterna i Europa. Dyra tullar har inte gjort det billigare. Dyra fordon och gammal teknik säljs sämre. Vilket gör att gamla stjärnor som Tesla känner mer motvind. Kinesiska fordon ökar nu +23 procent i Europa.
Samtidigt påverkas konsumenterna av ihärdigt höga räntor. Deras intresse för ”lån-köp” faller markant. Här är bilar kanske mest av allt i skottlinjen. Gamla biljättar och helt nya märken tycks lida mest, medan mer etablerade el-märken kan pressa priser, vässa ny teknik och byta marknader.
Den gamla bilindustrin skyddas inte heller av höga tullar på importerade elbilar. Övergången till el är ohejdbar. Det ändrar inte elbilsjättarnas framfart, som söker sig till nya marknader i Asien och Mellanöstern medan européerna slumrar.
Tysk motvind kraftig
Den tyska bilindustrin kan vara det mest tydliga exemplet på motvind. Deras försäljning är nere på den lägsta nivån på 50 år. Och då talar vi om bensinbilar, som faller skarpt i Europa och även i Kina. Volkswagens gamla krona med 40 % av marknaden i Kina är nu nere på 14 %.
Svag försäljning borde få dem att öka på el-tempot, kan vi tycka. Men flera traditionella märken talar om att nästa generation elbilar kommer först om 2-3 år, under tiden som huvudkonkurrenter i Kina nästan dubblar produktionen i år. BMW till och med kan stänga ned sin nya elbilsfabrik utanför Bryssel.
Framsteg gav bakslag
Under tiden har vi sett Volkswagen köpa in sig i den nya aktören amerikanska elbilsföretaget Rivian. Vd Blume vänder bolaget mer västerut och ser USA som sina nya tillväxtmarknad. Eftersom Kina är så el-moget. Beslutet fick VW:s aktiekurs att dyka, när marknaden såg köpet mer som ett svaghetstecken, snarare än att de är nyfikna och öppna att lära nytt. Volkswagen har sedan tidigare el-forskning på plats i Kina.
Samtidigt kämpar el-nykomlingar för sin överlevnad. Amerikanska Lucid har sett sin aktiekurs falla 90 %. Svenska Polestar gör ett rekordsvagt resultat och kan tvingas lämna börsen. Koreanska elbilsbolaget SK larmar om stora problem. Hur dessa nischade små märken ska klara sig är en gåta. De tycks ha svårt att hitta sin roll, när de inte har en tillräckligt unik produkt och saknar skalfördelarna som jättarna använder för att pressa priser.
Nya jättar går starkt
Under tiden visar elbilsjättarna som BYD starka siffror. BYD ökade försäljningen med 21% under andra kvartalet. Detta sker samtidigt som Tesla visserligen tappar 5%, men ändå har hög försäljning. Där batterijätten CATL också pekar uppåt i sina senaste siffror.
Elbilarnas offensiva roll 2024 står samtidigt fast. Prognoserna upprepas att produktionen av elfordon ska nå 10 miljoner 2024, vilket är en kraftig ökning från 6 miljoner i fjol. Vinnarna är de som redan var störst; BYD och CATL utökar sin ledning till 2/3 av marknaden.
Nya marknader öppnas
Om intresset från Europa och Nordamerika faller i skuggan av tullar, så söker sig produktionen till ny efterfrågan. Zeekr ökar fokus på Mellanöstern samtidigt som Hyundai öppnar en batterifabrik i Indonesien.
Kanske är just Zeekr något på spåren. De är tillräckligt stora för att stå på egna ben och utveckla ny teknik. De avviker också tillräckligt från tråkiga bilmärken för att locka köpare. De börsnoterade sig som eget bolag i ett osäkert bilväder och lyckas hämta tillväxt både i Kina och USA.
Vad väntar du dig av elbilsrevolutionen? //Claes Hemberg