Hem » Elektrisk fordonskris

Elektrisk fordonskris

Volkswagen stänger ned tre fabriker. Tydligare kan den knappast fångas – vår tids stora elektriska bilkris. Med en stor krydda tech-kris. Pressad köpkraft och nya subventioner ligger också i korten. Även svenska underleverantörer kan ligga pyrt till.

Volkswagen har 10 fabriker i Tyskland med totalt 300 000 anställda. Nu ska 10 000-tals anställda sägas upp. De som blir kvar kan vänta kraftiga lönesänkningar. För biljätten har stora problem. Vi måste snabbt över till elvärlden. Därför talar nu kansler Scholz om subventioner.

Tech är nyckeln

Det är mjukvaran som idag lockar bilköpare, mer än all veckad plåt. Och här är alla gamla bilmärken pinsamt långt efter.

Tittar vi på car-tech-index så leder en rad nya bilmärken. Först kring tiondeplats hittar vi biljätten Volkswagen. Ännu längre ned syns Toyota. Det säger något om den ökenvandring som väntar dem.

Kina har övergav tyska bensin

Startpunkten var att kineserna övergav bensinbilar senast åren. För tysk prestanda lockar inte kineserna längre. Istället har kineserna gått över till elbilar. Och ännu mer har de valt tech-bilar.

Istället står elbilar för 50 procent av bilförsäljningen i Kina. Och där har Volkswagen knappat något nämnvärt att erbjuda. Därför tappar de lönsamhet och vinstvarnar…

 

Samtidigt har försäljningen av elbilar i Europa inte heller tagit fart. Hellre har de gamla bijättarna tjänat pengar på dyr fossila fordon istället för att växla över till billiga elbilar. Det gör att kinesiska märken nästa år kan ta över ledartröjan i europeiska bilvärlden.

Stressen är nu överhängande. År 2025 tvingas europeiska bilfirmor sälja ovanligt billiga fordon. Alternativet är historiska böter på 100 miljarder kronor som väntar varje år.

Svensk kris i korten

När jag pratar med svenska underleverantörer ser de mest förvånade ut. De menar att de är rustade för elektrifieringen. Men är de rustade för att bilindustrin lägger ned i Europa?

Här är batterifabriken i Skellefteå en nyckel. Den är viktig för både Sverige och Europa. Över 50 batterifabriker behövs ju här. Och där är Northvolt den första rulla igång.

För inte kan vi vänta oss att kinesiska tillverkare i Europa kommer att skaffa sig svenska underleverantörer?

Bilkris av allvarligaste slaget

Många vill jämföra med vågen av japanska och koreanska bilar som nådde oss på 80-talet. Men elbilarna är en annan melodi.

Kruxet är att kinesiska elbilar har varit billigare än bensin sedan många år. Därmed är övergången till el inte bara en ny teknik, utan en ny prisvärld.

Mer energi.       Mer elbilar

/Claes Hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *