Nästa år rasar äntligen priserna på elbilar. Så köp inte nu. Både innehåll och pris är sannolikt mycket bättre om bara några kvartal. Alternativet för bilfirmorna är 100 miljarder kronor i böter 2025. Mitt i en historisk bilkris kan vi därför vänta ett prisras och kraftig bildeflation.
Den europeiska bilbranschen har sin värsta kris någonsin. Tysk försäljning är på 1970-talsnivå. Samtidigt pressar nu EU-regler på om att nästa år ska var fjärde såld bil ska rulla på el. Allt för att nå klimatmålen för 2030. Industrikris är förnamnet.
Alternativet är 100 mdr kronor i böter. Och det är bråttom. aRedan nästa år måste elkvoterna dubblas. Mest illa till ligger idag Volkswagen. De hotas av böter på 50 mdr kronor, enligt Barclays analys. De andra märkena väntar på böter om mest 1-2 mdr kronor vardera.
Små enkla billiga
Därmed måste bilfirmorna dubbla försäljningen av elbilar från dagens 13 till 25 procent på bara ett år. Och än så länge saknas de flesta billiga modellerna.
Svaret från bilbranschen år 2025 är att ösa ut små, enkla och framför allt billiga elbilar. Det syns på stora bilmässan i Paris. Både en ny suv och en van är idag mer småttiga. De kommer att lanseras på bred front nästa år. Allt för att frälsa bilköparna och få dem att öppna plånboken.
Bilpress 2025
År 2025 blir därmed ”nu eller aldrig” för den europeiska bilbranschen. Nu ska de ta det stora elsteget och dubbla försäljningen. Åren därefter blir det enklare, eftersom då ökar kraven ”bara” med 10 procentenheter per år.
Problemet är just nu kunderna. De har svag köpkraft, dyra billån och elbilar har fått stämpeln som dyra och fulla med räckviddsångest. Här har branschen trampat rejält snett.
Deflation i bilar
Därför lär de ovanligt billiga elbilarna ändå behöva stöd av snabbt växande rabatter. Särskilt som många modeller först nu kommer ut i mitten av nästa år. I slutet av året lär det bli extra plågsamt. Och märkena måste sänka priserna ännu mer.
Vi ska inte vara förvånade om de dumpar ut fordon, bara för att öka sin el-andel. Den som väntar lär få både lägre pris och mer innehåll. En sann deflationsspiral ligger i korten.
Subventioner på väg
Stressen märks också hos politikerna. Nedläggningar av fabriker i Tyskland har väckt politikernas krisinsikter. Nu vill de subventionera bilköp, säger kansler Olaf Scholz. Istället för att subventionera produktion är det vettigare att subventionera bilköp. Som kineserna har gjort i snart 20 år. För det driver efterfrågan, snarare än bilbranschen.
Böterna är annars förödande och omvälvande upp till 3-4 procent av omsättningen eller en fjärdedel av bilmärkenas vinster. Det är inget alternativ som lockar.
Kineser tar plats
Samtidigt vill kinesiska märken ta andelar. Av de 20 märken som siktade in sig på Europa häromåret är nu nio på plats. Vi talar om Byd, Maxus, Sunwoda, Hongqi, GAC och Aito mfl. Även Tesla satsar mer på Europa detta år av vägskäl.
Samtidigt är det batterikris, mjukvarukrux och knepiga leveranskedjor. Lägg till osäkra elpriser och svensk valuta som kan vara på väg tillbaka. År 2025 blir ett bilår vi kommer att minnas. Som önskedröm eller mardröm är frågan.
Från yta till innehåll
Även kundernas fokus flyttar nu från mekanik till mjukvara. När jag pratar med en person inom Volvo så menar de att yttre design, storlek och stil har blivit mindre viktig. Istället vill kunderna ha mjukvara som gör att flytten in i bilen blir direkt, mjuk, naturlig och personlig. Där sker den stora och satsningen utvecklingen idag. Om inte annat för att locka nya kunder 2025.
Bilen ska kännas som en fortsättning på din mobila tillvaro. Du flyttar in med samma ljud, ljus, musik och hela atmosfären som hemma i mobilen. Bilen är därmed mindre mekanik och nu mer mjukvara på hjul. Här ligger europeiska tillverkare dessvärre många år efter Kina.
/claes hemberg