2018 har näthandeln tagit över all tillväxt inom handeln, visar E-barometern. De som lider är de fysiska butikerna. Nu borde butiksdöden verkligen börja märkas. Mat är den stora vinnaren, plus 27%. Men deras lojalitet är låg eller potential hög? Minst växer en av de mest mogna: böcker på nätet, bara +6%.
Hela 77 mdr handlade vi på nätet i fjol. Det är en uppgång på 15% visar e-handelsbarometern. Mest växer maten. God tvåa är inredning och trea är sport. Den som säljer mest är alltjämt hemelektronik. Att ladda ner ett spel eller musik är som bekant busenkelt.
Livsmedel (+27%) drivs till nätet av aktörer utan egna butikskedjor, som Mathem och Mat.se leder stort, men Ica.se är här en ny aktör som sett till att driva på tillväxten ytterligare.
Inredning (+22%) växer näst mest. Inte konstigt att Ikea och H&M Home storsatsar. Ikea har haft besök av varje svensk närmaste en gång i månaden senaste året.
Branscherna är radikalt olika mogna. Varannan bok når oss nu på nätet. Och en tredjedel av hemelektroniken, men bara 2% av maten.
Lojaliteten är däremot ojämn. Eller potentialen om du så vill. För även om 12 % har handlat mat på nätet tycks få hålla kvar. De står ju för bara 2 % av totala mataffären. Men upptäckterna eller tillväxten ökar hela 27%. De stora matladorna runt om i Sverige borde snart känna av tillväxten på nätet. Och här finns förstås en intern låsningen för jättar som Ica. Det är mycket enklare för de rena maten-på-nätet aktörer att växa.
Handeln från utlandet växer också starkt. Mest hämtar vi får Tyskland och England. Men även Kina är stort. Hela 150 000 paket når varje dag Sverige bara från Kina. Ett Ullared på nätet, säger podden e-handelstrender
Hur handlar du på nätet?/claes hemberg