Medierna Lördag avslöjar idag hur en tidning utnyttjat mitt namn för att sälja skräp. Ja, hela tre lagar har de överträtt, när de använt mitt namn att sälja en produkt som jag direkt varnat för. Nu har tidningen bett bett om ursäkt och lovat att skänka en avsevärd ersättning till den ideella stiftelse Allbright.
Senaste åren finns en ny trend där tidningsannonser blandas ihop med journalistisk stil; som rubriker, citat mm. Det kallas ”native annonsering”. För mig som jobbat som journalist är trenden djupt oseriös. De försöker ju lura läsare att blanda ihop oberoende journalistik och med köpt reklam. Det urholkar ju journalistiken i grunden, på ett oförlåtligt sätt, menar jag.
Nu har mitt namn blivit utnyttjat i denna kladdiga säljmetod. En låtsas-text som är ren reklam. Och det är värre än så. I texten ser det ut som jag gillar bolaget, när jag tvärt om har jag sågat och annat för samma produkt för två år sedan.
Lagarna här är stenhårda. Det första gäller rätten till din egen röst. ”Lagen om namn och bild i reklam”. Använder någon den så har du rätt till ersättning. Är du inte tillfrågade har du rätt till skadestånd.
Nästa övertramp gäller ”Upphovsrätten”. Du har rätt till ersättning om någon anv
änder du sagt eller gjort. Som en slags patenträtt.
Dessutom finns dessutom en tredje lag, om ditt namn används på ett vilseledande syfte talar vi om ideell rätt, som ger dig rätt att dessutom kräva skadestånd för just vilseledandet.
Nu har den klandervärda tidningens vd på Dagens ps ringt mig och bett om ursäkt, infört en rättelse och lovat att betala en avsevärd summa pengar till stiftelsen Allbright. Personligen lägger jag deras allvarliga feltramp nu bakom mig. Finns andra drabbade så uppmanar jag dem att också kräva rättelse och ersättning.
/claes hemberg