1 miljon laddstolpar är på plats i Kina. Det liknar vår utrullning av järnväg på 1800-talet som öppnade för helt nya affärer. Med skillnaden att kinesisk infrastruktur kan rulla hit fler tuffa konkurrenter till europeisk industri.
Infrastruktur är det vi inte äter eller smakar. Men så väl behöver. Särskilt i stora breda skiften i samhället. Vi kan gärna jämföra det med järnvägens utrullning på 1860-talet.
Nog var de första järnvägarna privata hugskott. Men det var när staten finansierade den stora järnvägen som Sverige lyftes in i industrialiseringen och dess växande näringsliv och nya affärer.
Nu är vi kanske där igen. Infrastrukturer som kan skapa och även elda på helt ny konkurrens.
Laddstolpar bär elektrifieringen
Just rullar Kina ut nära 100 000 laddstolpar per månad. Just i dessa dagar passerar de 1 miljon stolpar. Redan i december väntas de nå 1,1 miljoner laddstolpar.
Det är grunden till de 60-talet el-bilar som blommat upp i Kina senaste åren. Och ju fler de växer i Kina, desto fler hittar till Europa.
Billigare och bättre?
De kinesiska märkena som når hit är inte bara ofta 30-40 procent billigare. De stoltserar gärna med sina fem stjärnor säkerhet. Taktiken är uppenbarligen både billigare och bättre.
Just prislappen blir en högintressant fråga. Eftersom många europeiska bilmärken redan kämpar med sin lönsamhet. Dessutom beskriver de gärna el-bilar som högmarginalprodukt. Samtidigt som Tesla och BYD öppet sänkt sina priser. Och väsentligt ökat sin försäljning i bland annat Sverige.
Svenska el-undret kantstött
Samtidigt hör vi om en rad svenska el-fordons-bolag som har stora problem. Vi talar om el-lastbilar från Volta som är i konkurs. El-motorcyklar från Cake som är i konkurs. Och el-bilarna från Polestar har märkbara problem.
Naturligtvis är fler laddstolpar inte hela svaret. Infrastrukturen kring elektrifieringen är ju både tillgången på el, skala, mjukvara och affärsmodeller. Att fler och fler privata initiativ börja bygga egna nät med laddstolpar är ändå en signal. Vi kanske är på ett yrvaket 1850-talet i järnvägstermer… Något årtionde före den breda expansionen. Bara inte bredden kommer för sent.
Vart är vi i el-tid tänker du? /claes hemberg