Batteriproduktionen i Skellefteå är pausad till i morgon bitti. Batterisagan kommer ändå att leva vidare, trots Northvolts konkurs, diskuterade vi på EFN. Volkswagen behöver sex batterifabriker i Europa. Att köpa loss den i Skellefteå är fullt logiskt.
Elektrifieringen av Europa ställer snabbt växande krav på både elproduktion, elnät och inte minst batterier. Det gäller inte bara fordon utan även en omfattande utbyggnad av batteriparker, hembatterier och industribatterier.
Marknaden finns där, helt klart. Ska vi klara av att växa i vindkraft behövs både batteriparker och kärnkraft.
Volkswagen nr 1
Inte för inte har Volkswagen aviserat att de behöver sex batterifabriker bara i Europa. Och här är den i Skellefteå redan den mest moderna och färdigbyggda i Europa.
Därför är Volkswagen den logiska biljätten att ta över fabriken i Skellefteå. Frågan är bara till vilket pris. De skulder på 60 miljarder som Northvolt har i dag var uppenbarligen ingen beredd att betala under den senaste processen. Hellre då vänta ut konkursen – det är kanske cyniskt men logiskt.
Fabriken vilar ett dygn
Nu övergår i stället arbetet i en svensk konkurs, där förvaltaren Mikael Kubu får ansvaret att hålla produktionen igång och under tiden hitta en köpare. Närmaste dygnet tar fabriken en paus. Imorgon ska produktionen starta som vanligt igen.
Det blir en katt-och-råtta-lek, där Volkswagen kan vänta ut rätt prislapp. Volkswagen, som bara häromdagen redovisade vinster på nära 200 miljarder kronor för fjolåret, har både ekonomin och behovet.
De stora förlorarna blir här de lokala företagarna. Hur de ska klara skuldberget som Northvolt lämnar efter sig blir en dyster industrihistoria för bygden. Den repar sig. Men det tar tid. Och arbete.
Ledningsproblem
Att Northvolt inte har lyckats beror varken på maskiner eller energipriser. Där har fabriken haft två rätt. Att Northvolt inte lyckas få i gång sin produktion tycks i stället vara en fråga om samarbete – att bygga nya batterier med nya maskiner i en ny organisation är svårare och mer komplext än det mesta annat.
Detta trots att ledningen har tagit in expertis från stora delar av världen. Att få dem att samarbeta har uppenbarligen varit svårare. Ett ledningsproblem, kort sagt. Något som Volkswagens expertis när det gäller processer kan ordna. Det talar även emot att någon utanför industrin skulle ta över ägandet.
Mer om batteriparker. batterier. Northvolt
/claes hemberg