Väsentligt lägre pris på batterier redan närmaste tre åren och dessutom en klart växande effekt. Det lovade Tesla på sin Battery Day, i San Francisco. Elon Musks missar däremot att förklara två nycklar: effekten och mjukvara. Även Elons hälsa kan var det som försenar äventyret.
Teslas batteri-dag är en sylvass kurs i företagande. Det är inte en uppfinning som åstadkommer de stora kliven, som bolaget nu lovar, utan en rad tekniska nytänkande och landvinningar. Under många år. Både bakåt och framåt.
Avsevärt billigare batterier och samtidigt högre effekt, lovar Teslagänget, och kan sätta punkt för skepsisen att batterier är för tunga och dyra.
Samtidigt växer i snabb takt också behovet av mjukvara som stödjer batterierna och fordonen att bli allt smartare. Men här talar Tesla väldigt lite. Inte kan de ha missat den frågan, undrar jag. Eller är det bara taktiskt tysta? Bara mjukvaran ska ju kunna öka den slutgiltiga effekten av elfordon kanske med det dubbla. Så nog kommer el-fordonen att snart köra förbi de fossila. Och nära ljudlöst.
Batteri-dagen fokus var istället prissänkningen:
Bara batteriets konstruktion så räknar de med att sänka priset 14%. De talar om att lämna idén om rullade band-batterier till mer av packade platt-batterier.
Genom också ändra råvaran från förädlad till rå-silikon, genom att fokuserar på olika blandningar av järn-nickel-batterier, genom effektivare produktion… Och genom att packa batterierna tätare i bilarna… Summa summarum blir det 56% prisfall. Hejja.
I retoriken nämner Elon även påfallande energivinster. Han talar om 5ggr mer effekt. Exakt hur han räknar är ännu väldig väl dolt. Vi vet inte ens exakt vad han syftar på. Här borde omvärlden ställa många fler nyfikna frågor.
Närmaste tre åren ska planen sjösättas. Sedan är det ju alltid kryddat med några procent förhoppningar och drömmar. Fabriken i Freemont är exempelvis ju inte alls så hyper-robotiserad som filmerna gärna vill visa. När jag var där häromåret så var det en besvikelse…
Hur som helst kan Elon Musk kanske nu på allvar börja bygga ihop sitt energi-imperium. Ja bilarna framstår mer som en förpackning än själva syftet. Väldigt nära Apple, som genom iPhone fått en egen gräddfil och direktkontakt med miljardpublik. Bilarna kan göra just detsamma.
Här blir batteriet själva navet. Med stöd av kraftig mjukvara. Batterier som han sedan kan sälja till många andra funktioner och nyttor… Ja, hans stora dag var ju döpt till Battery Day och inte car, solar… eller vad det nu kunde ha varit.
Hela spektaklet Battery Day andas också det radikala nytänkande som världens så väl behöver. Någon som tänker framåt. Och inte tar så mycket hänsyn till byråkrater, gamla strukturer och industrikomplex…
Något som kräver en orädd ledning och att byråkraterna som alltid bromsar, hålls långt ifrån utvecklingen. Därmed sagt är det föga troligt att liknande nyheter skulle komma till verket om inte det inte vore just för att ett relativt nytt bolag utan belastande historik tar för sig med hull och hår. Kreativ förstörelse är bara förnamnet.
Dessvärre tycks Elon praktisera samma utmanande attityd till sin egen hälsa. Han var på batteri-dagen inte sig lik. Han var både otydlig, frånvarande och svamlig på ett sätt som inte är vanliga Elon. Han hade också ticks för sig och ryckte i hela kroppen… Han såg inte ut att må särskilt bra. Hoppas att han bara sovit för lite inför batteri-dagen. För utan Elon är bolaget inte alls samma Tesla.
Sedan har vi 60-talet kinesiska tillverkare som redan bygger el-fordon för massmarknaden. En kan undra vart de gamla fossila bilmärkena ska få plats i allt detta.
/claes hemberg