Svenska batteristäder har lite motvind. Närmaster åren lär fallande priser på batterier sätta annan fart på elektrifieringen inom fordonsindustrin. Ny omfattande kinesisk överproduktion pekar på en våg av billiga batterier.
Höga priser på batterier har länge bromsat elektrifieringen. Särskilt inom personbilar men även lastbilar har köparna avvaktat. Och kanske har de väntat in rätt datum. För nu väntas klart billigare batterier. Då lär röster klaga på det istället…
Bloomberg har samlat siffror för 2025 års produktion. Kina producerar då tre gånger mer än hela den globala efterfrågan. En rad länder hänger också på och ökar snedfördelningen.
Flera amerikanska, kandensiska och europeiska tänker också om ökad produktion. Både Texas och Kalifornien ökar tempot. Europa höjer också ambitionen. Det börjar bli trångt, kan vi tycka. Men det är bara tillfälligt.
Bägge regionerna USA och Europa väntas producera dubbelt mer än deras lokala marknader efterfrågar. Naturligtvis måste detta få effekt i priserna. Frågan är hur länge.
Stark prispress
Den som styr internationella priser är däremot batterijätten Kina. De producerar tiofalt mer än den inhemska efterfrågan. Att detta blir export, är ingen svår gissning.
År 2025 väntas den totala efterfrågan vara strax under 2 Twh. Kina ensamma kommer samtidigt producera tre gånger mer än den globala efterfrågan, eller nära 6 Twh.
Priserna pressas ihop
Priser på olika batterier faller under tiden. Samtidigt blir priserna också mer lika. Priserna i Kina har hela tiden varit lägre. Tidigare föll priserna på stationära batterier. Senaste åren har även batteri i USA och Europa fallit kraftigt. Ja, det är spännande tider i batterivärlden.
Mer om batterier. Mer om energi
/claes hemberg