Ökar köpkraften om du vet om butikens vinstmarginaler, namn på leverantörer, produktionsmetoder och bättre villkor för anställda? En kinesisk butikskedja valde denna metod för att återvinna förtroendet efter pandemin. Och de tycks ha lyckats.
Sedan pandemin har kinesiska konsumenter tvärbromsat. Deras upplevelser med stängda städer, igenspikade hem och miljontals döda har etsat sig fast. De litar mindre på staten och lyckan att konsumera. Istället har konsumenterna hamstrat. Och matpriserna gått i taket.
Det syns överallt i ekonomin. Sedan två år märks en bred negativ inflation – fallande priser och deflation med andra ord. Varuhusindex pekar på 7% lägre vinster i år. Konsumenternas ovilja är så stark att den kan påverka Europa och USA.
Ovanligt tydliga konsumentfakta
En som däremot tycks ha lyckats att bryta köp-döden är den ”vanlig butikskedjan” Pang Dong Lai med över 300 butiker som säljer mat och elektronik. Det är däremot inte vanlig prisdumpning eller häftiga varor som lockar, utan bättre service.
”Det handlar om att bygga tillit”, säger grundaren Yu Donglai.
Därför praktiserar butikerna sedan 2021 full öppenhet i priser, produktion, härkomst och anställdas villkor. Hur ”fullt” det är tål naturligtvis en viss skepsis. Syftet är att bygga förtroende och nå mer kräsna konsumenter. Och de tycks lyckas nå nya grupper.
En ny slags konsumenträtt
Prislappen i butikerna visar dels vad butiken tjänar på varan, så att du som konsument kan välja en annan produkt med lägre vinstmarginal. Om det nu är värdefullt för köparen. Antagligen har detta ett utbildande syfte. Något som även kan hjälpa bolaget själva att välja bättre varor.
Dessutom får köparen namnet på producenter och leverantörer så att du kan dubbelkolla fakta. Det är kanske en ny bevisbar och synlig konsumenträtt.
Siktar på ny medelklass
Orsaken till öppenheten är naturligtvis inte bara god vilja. Kineserna har drabbats av en rad matskandaler, skriver Economist. Lägg till att det idag finns en högavlönad medveten och påläst medelklass. En grupp som idag har så stark köpkraft att de faktiskt kan välja att ställa högre krav.
Kanske är de något nytt på spåren. Pang Dong Lai intresserar nu butiksägare och butikschefer från andra delar av landet att komma på studiebesök.
Lyfter anställda också
Varuhuskedjan Pang Dong Lai har även öppnat hemlighetsmakeriet kring de anställda. De har infört sju timmars arbetsdag och 40 dagars semester varje år. Den som har varit i Kina och sett den tuffa arbetsdagarna kan knappt tro att det är sant.
Grundaren har fortsatt sin butiks-revolution. Nyligen införde kedjan ”olycklig ledighet”. För den medarbetare som inte mår bra, är det bättre för alla inblandade att stanna hemma, resonerar han. Snittlönen hos Pang Dong Lai är 970 dollar eller 11 000 kronor i månaden. Det är cirka dubbelt så mycket som snittlönen i kinesiska butiker.
Med det sagt har jag ingen möjlighet att granska skillnaden mellan ytan och verkligheten. Är det så bra som det verkar? Ja, kanske eller kanske inte. Poängen är att öppenhet blivit ett säljargument. Det fungerar. Förhoppningsvis är det inte bara ett luftslott. Det borde vara för kortsiktigt för en matkedja.
Mer om köpkraft. Mer matpriser
/claes hemberg