Hem » Aktien Spotify gnisslar hype

Aktien Spotify gnisslar hype

Spotify må skriva historia när de bara tio år gamla värderas till över 200 miljarder kronor, vid börspremiären tisdagen 3e april. Men att ha Spotify i lurarna och på kontot är två väldigt olika saker. Bolaget fallande tillväxten och förluster får mig att tveka. Lägg till att handeln i aktien kan bli väldigt stelbent. Därför är jag förvånad att 1 av 7 kan tänka sig köpa aktien… Ja, det var en het diskussion om Spotify under föreläsningen Malmö i tisdags.

Som barn räknade jag min ekonomi i vinylskivor. 29 kronor var ett vanligt pris. I dagens penningvärde snuddar dess värde vid 95 kronor eller månadspriset på Spotify.

Att teknifiera gamla industrier är förstås en het dröm. Spotify växer också med några 33% i år, till över 90 miljoner betalande kunder. Men det är ändå nedåt – betydligt lägre tillväxt än fjolårets 43%. Spotify har dessa dagar därför lite extra bråttom att plocka fram raketmotorn som ska driva lönsamheten.

Jämför gärna med Facebook som före noteringen tafflade med sin app. Den fungerade dåligt, vinsterna sög och aktievärdet dök 50% första halvåret. Sedan fick de igång vinstmaskinen på mobilerna och kursen gick under fem år hela 10 ggr. Men alla lyckas inte få igång maskinen. Titta på problembarnet Twitter, var aktiekurs tjurat för lönsamheten inte tar fart.

I Spotify saknar jag också den dynamik med extra tjänster och intäkter som du ser i en rad andra techbolag. De riskerar därmed att fastna i en Candy crush, som med en megahit inte hittade några andra superhittar och blev utköpta av en större aktör.

Istället märks hur nischspelare som Spotify får allt tuffare konkurrensen från breda och stora Apple, Google och uppsjö av andra som lurar i vassen, med flera olika tjänster, kanaler och vägar till folks öron.

Samtidigt räknar Spotify med förlust på upp till 3 mdr kr i år. Det är mycket minus på intäkterna 50 mdr. I fjol var minuset hela 12, så det går åt rätt håll. Frågan är bara vad siffrorna är värda. Resultatet i tillväxtbolag går ju att justera lite hur som helst.

Lägg till att Spotify valt en udda börsentré. De kommer inte släppa in nya aktieägare före börsstarten, utan varje ny aktieägare måste köpa in sig över börsen, från en gammal aktieägare. Det lär ge oss mycket få aktier att köpa. Istället är det några få gamla aktieägare som kan hålla i aktiepriset och lite grann styra det hur som helst första tiden. Jag säger inte att planerar det, men få ägare är en hemsko för ett riktigt aktiepris den första tiden.

Så vet vi att priset per aktie har varierat en hel del senaste året, Från 37 till 125 dollar på den privata marknaden, bara i fjol. Till den 3 april talas om ett pris kring 150 dollar.

Vad är den värd då? Det är ju väldigt svårt att säga. Gör musikjätten en Facebook och sent får liv i intäkterna så kan priset halveras första halvåret. Gör musikbolaet en Twitter som inte får styr på intjäningen, så kan ökenvandringen pågå i flera år…

Köper du Spotify? /claes hemberg

14 kommentarer

  1. Christian säger:

    Nej.

    S har inte lyckats fokusera på sin kärnverksamhet. Fortfarande svårt att navigera till rätt spellista/album/artist. Sökfunktionen är risig. Appen crashar om man har slut på data och inte kör flightmode. Finns ingen vettig funktion för att få fram allt offlinematerial. The list goes on.

    Istället verkar man lagt pengarna på att utveckla jogginganpassat tempo, halvdana förslag på liknande artister och skojigt start-up aktiviteter.

    Tror inte deras first mover advantage kommer hålla särskilt länge. Ser fram emot röda siffror.

    Kommer dok fortsätta betala tills någon gör en bättre tjänst som man kan migrera smidigt till.

    • Claes Hemberg säger:

      Christian, Apples musiktjänst växer så det knakar. Jag hör inifrån Spotify en viss oro… Säg till när du byter till Apple. Eller förresten det räcker med att du börjar prova Apple på allvar… så är det en säljsignal… /c

    • Lars säger:

      Haha, på pricken min upplevelse av appen. Många skavanker som det är lite förvånande att de inte lyckats slipa bort vid det här laget.

    • Tomas säger:

      Precis så tycker jag också, att de inte kan styra upp bl a sökfunktionen är under all kritik, men the list goes on…

  2. Christian säger:

    EJ FÖR PUBLICERING

    I mobil, IPhone 7, Safari, blir huvudbilden ”nästa fråga” märkligt beskuren i min mening. Är dock inte designer så ”felet” kan bero på dålig smak hos användaren.

    Allt gott!

    • Claes Hemberg säger:

      Mats, här svarar Spotify själva att de vill fokusera på kärnverksamheten. Så här finns onekligen ett moment 22. Kanske blir de i offentlighetens ljus tvungna att byta fot? /c

  3. Jonas Larsson säger:

    Köper inte.

    Och när väl Apple Watch LTE fungerar i Sverige, då byter jag till Apple Music för gott..!

      • Jonas Larsson säger:

        Med Apple Watch LTE så behöver jag inte ha med telefonen på löprundan, men ändå streama min musik i mina trådlösa lurar.
        Och även starta musik med Siri. ”Spela Dire Straits Money for Nothing”.

        Det går tyvärr inte idag med Spotify, och jag tror inte Apple är så villiga att släppa in dem heller.

        Själva utbudet är väl hugget som stucket, men jag är ute efter användarvänligheten, och då vinner Apple.
        (Ja, jag har iPhone, Macbook, Ipad och Watch…)

  4. Peter Eriksson säger:

    Nej,

    De har inget värde. Deras kundstock är inget värd alls. Kommer en annan aktör, netflix music som kostar 1kr mindre. Så kommer majoriteten av kunderna dra.

    Varför finns inte netflix music redan, är det för det inte går tjäna pengar på om du inte har monopol. Är det därför google och apple pumpar in pengar i sina tjänster.

    Jag tror storägarna säljer tidigt, google, apple eller netflix köper upp och avnoterar för eventuella rättigheter.

    • Claes Hemberg säger:

      Peter, det faktum att gamla storägare inte säljer just nu, förundrar mig. De verkar vilja sitta kvar. Med den insynen de har efter alla år borde det tala för bolaget. Trots all osäkerhet och hot som du återger… Får kanske bli en blogg till/C

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *