Affärsnyheter kan vara urbota tråkiga. Men med ny teknik kan tv-nyheterna nu bli vassare, väcka publik och skapa närhet till personligheter som få andra medier. Det var tydligt på veckans Business-news-video-summit med spännande möten, förebilder och journalister från hela världen.
Under två heldagar har jag lyssnat och pratat ekonomi-tv. I fokus var interaktiv tv, faktagrafik, retorik, poddar, sponsoring och mycket mer. Värdarna var Di och Expressen. Först om tv som murbräcka:
Direktsänd tv är ren dunderhonung för ekonomifrågor. När vanliga affärs-tidningar kan vara tråkiga, så kan tv skapa ”the moment” som få andra, berömde jag publiken med tv-journalister. Lägg till att direktsänd tv är oredigerad och i realtid. Något som ekonomivärlden verkligen älskar. Här kan tv-nerven lyfta och träffa ekonomidebatten som få andra, menar jag.
Personligheter kläs av. Ett förebild här är Richard Quats, CNN:s superstjärna, som också intervjuades på plats av Di:s Lotta Edling. Hans ordval, vinklar och svar sitter som pilar på en pricktavla. ”Pengar intresserar mig inte. Jag är intresserad av varifrån de kommer och vart de ska. Det säger mer om framtiden, än något annat. Och DET gör mig nyfiken.” Richard Quats rycker upp dollarsedlar ur fickan och räknar på minimilöner i form av antalet cafélatte. Han är komiskt träffande. En sann förebild.
Tv-grafik funkar. Siffror funkar inte i tv. Men tv-grafik ökar tittarnas engagemang, visar mätningar. Då blir tv snabbt mer rik och tolkningsbar, enligt norrmannen Michael Hallén från Vizrt.
Interaktion med tv-publiken är en växande trend. Här visade Dan AllBritton på amerikanska Megaphone TV hur publiken kan delta och påverka tv i realtid. ”Tv-kanalen kan låta tittarna rösta under intervjuns gång. Upp till 10% av tittarna röstar. Det ökar både titt-värdet och lojaliteten.”
Teater är inte att underskatt. Det bevisade tyska aktiepodden Bull och Bear. Deras podd är på gränsen till teater, något som kan vara nog så viktigt för att publiken ska förstå, ta in och reagera, menade skaparna.
Tv-med sponsorer växer fort. Economists Hugo Ward förklarade hur riktade sponsorer kan bygga stark oberoende tv. Idag har de över 40 tv-medarbetare.
Sedan pratade vi förstås om väldigt mycket annat. Allt från Sydafrikas 35-procentiga arbetslöshet, Mexikos nya vänsterregering, Brexit, Trump och allt annat. Ja de två dagarna med internationell tv-journalister var nog årets riktiga godisbutik… Tack Di och Expressen för initiativet.
Vilken ekonomi-tv gillar du?/claes hemberg