Små kinesiska bilmärken som Niutron, Letini eller WM kastar in handduken. Precis som i Europa på 1920-talet. Världens största elbilfabriker styr samtidigt försäljningen på 400 mdr mot bilkrisande Europa.
Kina satte tidigt målet 25 % elektrisk försäljning till 2025. Redan nu har de nått 24 %, vilket innebär att de kan sikta på nästa mål. Vad gjorde europeiska politiker under tiden?
I skuggan 2025-målet föddes i Kina också enormt många lokala bilmärken. Det liknar Europas bilboom på euforiska 1920-talet. Märken som vi sedan länge glömt bort.
200 kinesiska bilmärken
Närmare 200 kinesiska bilfabrikat har rullat ut de senaste åren. Den initiala bristen på elbilar följdes snart av en enorm överkapacitet. Hela 10 miljoner elbilar tillverkades i Kina förra året, men produktionskapaciteten har vuxit till det dubbla, bara för hemmamarknaden.
Ska då kinesiska bilfabriker stängas ned eller ska man börja exportera? De starkaste överlevarna söker sig naturligt utomlands.
I fjol exporterade de för 400 mdr kronor. Europa är särskilt intressant. För där får de dubbelt så bra betalt som hemma.
USA stänger dörren
USA stänger samtidigt allt mer aktivt sina gränser för kinesiska fordonsproducenter, med ursäkten att deras mjukvara kan utgöra ett säkerhetshot.
Detta sätter extra press på Europa. För vart ska kinesiska bilar annars ta vägen om de inte kan säljas i USA?
BYD kör mot Europa
Elbiljätten nr 1, BYD, har under tiden ökat sin andel till 20 % av den kinesiska marknaden. De siktar nu på 25 % av den europeiska marknaden, genom att bygga lokalt. Länder som Ungern, Polen och Turkiet är redan aktuella.
Andra elbilsmärken som är på väg till Europa kommer från andra branscher. Mobiltelefonen Xiaomi och mediejätten Baidu planerar att sälja sina bilar i Europa. Till skillnad från många mindre kinesiska bilmärken har dessa finansiella muskler.
Här blir fokus självkörande fordon… Ja, ni hör. När Europa tvekar över att köra elektriskt så är kinesiska jättar redan på väg till nästa steg i värdkedjan.
Europa skakar
Under tiden fortsätter européer att tveka. Och inte minst politikerna. De tycks hellre flörta med väljarna, än stöttar, peppar och kräver nya tag från biltillverkarna.
Flera europeiska tillverkare sänker istället sina mål om att bli elektriska. För att hålla fast vid bensin ett tag till. Tydligare självmål går väl knappast att stava till.
Volkswagen stänger däremot ner bensinbilsfabriker, samtidigt som de öppnar för samarbeten österut. Märkte Xpeng ska hjälpa VW att producera 30 % snabbare till 40 % lägre kostnad – så lyder deras gemensamma plan.
Även gamla eurpeiska märken är det knappast längre. Volvo (Geely) och MG (Saic)…
/Claes Hemberg