När energibolagen inte ställer upp går det att bygga själv. LBC Frakt har byggt 9 laddstationer i Värmland. Snart ska de dubbla, berättar Lars Reinholdsson, som även funderar på solpaneler och batteripark. För att få energi utan nätet.
Här hela samtalet som text i Transportnytt.
Laddstationer är ingen rättighet. De är dyra att bygga och har tagit 15 år att utveckla. De första dök upp i Helsingborg. Idag är de 8 000 över landet. Äntligen är 150 kW standard. Hela framväxten senaste årtiondena skrev jag nyligen om i Affärsvärlden.
Laddstationerna når däremot inte jämt ut i hela landet. De ynglar mest av sig längs våra stora vägar och stora städer.
Vissa regioner får nära noll laddstationer. De kan ha brist på ström. Andra regioner har brist på bred efterfrågan. Eller att energibolagen fokuserar på mer lönsamma regioner.
Vida utsträckta Värmland är en sådan region som har här hamnat lite i kläm. De har stora tunga transporter av skog, trä och stål, till trots. De har också stora transportstråk ned till Göteborg och ut över landet. Med det saknas ström, för den som vill köra ellastbil.
Därför bestämde sig Lars Reinholdsson för att bygga egna laddstationer. Redan tittar han på solpaneler för att också ha egen ström. Till det funderar han på batteripark, för att gärna kunna koppla sig bort ifrån nätet.
Här hela samtalet i Transportnytt. Mer om energi
/claes hemberg