Hem » 10 000-tals jobb hotade

10 000-tals jobb hotade

Volkswagens fabriker i kinesiska händer kan slå mot 10 000-tals jobb i Sverige, diskuterade vi på EFN-TV. Eftersom kinesiska bilmärken vill ha sina egna ”elektriska leveranskedjor”.

Kinesiska biljättarna är unga. De har ofta bara 10-20 år i ryggen. Med andra ord har de helt annan syn på produktion, material, mjukvara, service och tempo, som är vitt skilt från europeisk biltradition. Europas nya bilfabrik österut. Hemberg

När kinesiska biljättar nu växer i Europa betyder det inte att europeiska eller svenska underleverantörer får många nya kunder. 13 miljoner fordonsjobb i Europa är inte alls säkrade.

Tvärt om lär kinesiska biljättar bygga upp egna lokala kedjor. Där närheten är viktig. Men också kommer de med en ny syn på produktion.

Modern industri föds nu

Det betyder nya stenhård förutsättningar för de över 200 000 svenskar som arbetar inom fordonsindustrin. De kinesiska kraven är en helt annan kultur vad gäller produktion, utveckling, service…

Titta på länder som Japan, Korea, Taiwan och nu senast Kina. De unga industriländerna jobbar på ett helt annat vis. Det handlar inte så mycket om låga löner, utan hela kedjan av prioriteringar, mjukvara, planer, tempo och teknik.

En helt ny bransch

Kinesiska bilmärken över 100 HembergDet är en ny bilindustri som ankommer Europa. När en vanlig kinesisk bil tillverkas från ide till färdig i butik på vara 18 månader vill europeiska bilbolag gärna ha 6-7 år. Det är helt olika syn på biltillverkning.

Bara senaste kvartalet har en ny elbils-modell nått kinesiska marknaden varje dag. Eller 90 ny bilmodeller under hela sista kvartalet 2024. Frågan är vilka svenska underleverantörer som klarar det tempot, bredden och nytänkandet.

Läs mer om industrikrisen

/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *