Hem » Tech-lastbilar rätt namn

Tech-lastbilar rätt namn

Vi borde kalla dem tech-lastbilar. När dieselmotorn lämnar våra vägar så blir mjukvara våra lastbilars mest dyrbara last. Fordona blir första gången smarta. De optimerar allt från fart, vikter, rutter, laddning… för att i slutänden dubbla effekten och avge 90 procent mindre koldioxid …

Senaste veckorna har jag jobbat med gänget runt Einrides och Europas första flotta med el-lastbilar. 42 ton 100 mil per dag ska de köra. De kallas officiellt en flotta med el-lastbilar, men innehåller så mycket mer. Den stora nyheten är teknikplattformen och mjukvara, som gör el-lastbilarna affärsmässigt intressanta. Vi borde tala om ”tech trucks”.

För konsumenterna är det goda nyheter. I oktober kommer första tech-flottan. I ett slag sänker havremjölkens Oatly klimatavtrycket från lastbilar i södra Sverige med 87 % eller 430 ton koldioxid per år.

För transportvärlden talar vi om ett helt nytt tankesätt. Jag har diskuterat med logistikchefen på Oatly, Simon Broadbent. De knyter nu ihop allt inom logistikkedjan och  produktion.

“Att byta till el-lastbilar ger en avgörande klimateffekt. Vi planerar för och vill agera förebild för den större globala omställningen till el-transporter,” säger Simon Broadbent.

El-motorer har funnits sedan 1821. Men bensin och diesel vann de första 200 åren. Fram till ungefär nu. Att el-fordon blivit vanliga först i våra dagar beror på att batterier och teknik behöver optimeras med datorstöd och teknikplattformar, vilket vuxit fram först senaste åren. En av visionärerna är Robert Falck, grundare Einride.

– Tekniken är idag fullt mogen att samordna ett helt system med transporter i realtid. Vi klarar olika slags fordon, bränsle, rutter, packning mm. samtidigt. Transporter är inte längre en bulkvara utan en affärsfråga. De närmaste 2–3 åren skapar vi tillsammans en industriell standard för klimat- och affärssmarta transportsystem, säger Robert Falck.

Transporter mer i fokus

Oatly arbetar sedan länge med att sanka alla sina koldioxidutsläpp. Med el-lastbilar kan de nu även klimatanpassa transporterna. Samtidigt öppnar el-lastbilarna för mer datorstyrd logistik.

“El-transporter är en central del av vår globala plan för hållbar logistik. Inkörningen av el-lastbilarna blir visserligen en extra kostnad de första åren. Men det är en investering för minska utsläppen och öka effektiviseringen i hela kedjan,” säger Simon Broadbent.

9 av 10 transporter

Från oktober kommer 9 av 10 transporter till Oatlys lager i Helsingborg att köras med el. På sträckorna inordnas även Oatlys kvarvarande diesellastbilar i samma teknikplattform från Einride.

“Skiftet till el-drift sker i steg, där vi samordnar gammal manuell och ny digital teknik genom både teknikplattformar och mjukvara. Det berör produktion, lager och hela verksamheten. Därför är det naturligt och närmast ett krav att första el-lastbilsflottan föds i nära samarbete mellan ett nytänkande konsumentbolag och ett techbolag,” säger Robert Falck.

Efter el-drift fjärrstyrning

Oatly blir nu ett av världens första företag att elektrifiera en flotta med tunga lastbilar. Samtidigt för bolagen dialog om att använda el-lastbilar även på andra marknader. Längre fram väntar fjärrstyrda el-lastbilar och självkörande elfordon.

Fjärrstyrning är ett naturligt steg för att effektivisera ytterligare. Före det ska Oatly elektrifiera fler transporter runtom i världen. Vi hoppas också att våra olika partners tar intryck och går över till el-drift. Vi leder utvecklingen idag, och planerar att fortsätta leda den,” säger Simon Broadbent.

Oatlys el-lastbilar är också först ut med riktigt tunga transporter. Trots att myten säger att el-lastbilar inte klarar tunga laster. Lösningen finns i Einrides mjukvara, förklarar Jonas Hernlund så tydligt.

“Genom att planera transporter mer exakt kan vi köra 42 ton tunga lastbilar 12 mil utan att ladda. Det handlar om att med mjukvara optimera och koordinera chaufförer, fordon, rutter, laddning mm. I varje Oatly-skift kör vi exempelvis med tre chaufförer i totalt fyra olika lastbilar. Ett nytt tankesätt i transportvärlden. Detta för att alltid ha en lastbil på laddning, vilket sliter mindre på batterierna och därmed är mer hållbart och ekonomiskt,” säger Jonas Hernlund, säljchef Einride.

Vad vill du veta mer när det gäller omställningen?// Claes Hemberg

2 kommentarer

    • Claes Hemberg säger:

      Ola,
      Einride står för helheten. Att bygga hela transport-systemet, utifrån Einrides plattform och mjukvara. Sedan kan bolaget köpa in lastbilar, motorer mm från olika leverantörer. Där finns ingen bindning. Såväl svenska som utländska leverantörer kan bli aktuella. Må bästa leverantör vinna./c

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *