Hem » Service slår tech

Service slår tech

Vi talar gärna om ”tech” som de nya jättarnas härtåg. Men i själva verket borde vi tala om ”service”. För dessa bolag ger en aldrig sinande möjlighet till serva användare och gör oss så mycket mer beroende. På gott och ont. Och något att lära av.

Fortfarande för tio år sedan dominerades börsen av olja och energi. Exxon, GE… Andra bolag på toppen var konsumentbolagjättarna AT&T och P&G och J&J… Det var ryggraden i USAs 1900-tal. Energi och konsumtion. Det mest slående är kanske ändå att alla dessa bolag startade på 1800-talet. Och de är idag, bara tio år senare, alla borta från toppen.

Tittar vi tillbaka ytterligare 10 år, till sekelskiftet, så hade vi på toppen även biljättar och bankjättar. Men Du vet 2008. Då ströks både GM, Ford,  JPM, City, HSBC… från toppen. Sedan dess har fyra bokstäver, t-e-c-h tagit över tronen.

Idag har vi en ny världstopp. 7 av världens 10 största bolag stavas ”tech”. Apple, Microsoft, Alphabet är vår tids globala jättar. Bolagen är inte bara växer som få. De är påfallande unga. Flera av dem är födda 1998 och senare… Två på topplistan är numera kinesiska. Alibaba och Tencent.

Om vi förr la via mest pengar på produkter. Det är prylar av olika slag. Bil, mat, kylskåp, tv… Sedan kom en våg med tjänstebolag, som telefon, bank eller flygresor. Som slukar allt mer av vår plånbok. Slurp.

Nu växer nästa våg av bolag. Vi kallar dem ofta för tech, eftersom de bygger på teknik. Men det är knappast teknik som vi köper. Utan det som förenklar livet. De hjälper oss att spara tid, stress, oro. De förenklar…

Ja, när dagens konsumenter prioriterar så säger de: 1) ”att spara tid” är det som driver mycket av dagens konsumenter. 2) märks ”pris” och 3) lätt ”att jämföra”.

Begreppen tjänst och service går som bekant ihop. De förväxlas ofta. Enligt skolboken är skillnaden tydligt. ”En tjänst ger kunden något. En service däremot betjänar och underlättar för kunden.”

Det mest spännande med området service är att här finns inget slut. Säljarens favorituttryck ”avslut” är inte längre målet. För ett serviceföretag blir aldrig färdiga med att serva sin kund.  ”The End” är bytt till ”No end”. Det eviga och ständigt pågående köpet. En kund kan tröttna och byta service-bolag, men ett väckt behov är ett behov som få andra.

Med andra ord finns i service-världen väldigt mycket spännande att göra. Med tech kan vi producera service inom allt från betalningar, industrin, godstransporter… överallt. Det är en fråga om perspektiv. Den som mest av allt diskuterar hur kan vi göra det ”ännu smidigare och bekvämare för kunden” är på rätt spår…

Google kan alltid göra sök smartare och snabbare. Apple är visst en mobil eller padda, men det är upplevelserna i mobilen som är deras växande kassako. Microsoft har blivit ett förråd. Deras molntjänster Azure är ett datalager som underlättar och servar oss. Uber gör taxibokningen enklare.

Sedan finns naturligtvis de som vi kan tycka är på gränsen. Spotifys musik slutar aldrig strömma, men gör det livet smidigare för oss. Ja, vi slipper gå till butiken och handla cd-skiva. Men gör de även till vardags mitt liv lite smidigare, varje dag… är frågan.

För gränsen är inte självklar. Det är både styrkan och spänningen i service. Upplever användaren att dess vardag blivit lite enklare, smidigare och bekvämare, så är vi på god väg. Målet för bolaget är att: Vi ska alla bli stamkunder.

Och så blir vi beroende. Vi får svar, innan vi hunnit fråga. Vi får hjälp, innan vi visste att vi hade ett problem. Vi får ständiga förbättringar som vi uppskattar och skickar vidare till kompisar. Vi har ju en närmast intim relation, kan användaren uppfatta.

Att byta service blir som att bryta och byta relation. Det tar kraft, energi och tid. Servicebolagen har då verkligen nått oss som personer och gjort oss verkligen beroende. Som slavar under service. Det är en fälla, kan vi tycka. Men vi har ju valt den själva, för den underlättar vardagen för oss. De har läst våra tankar, kan någon säga. Ja, eller så är vi mer lika alla andra… Det är bara service-bolaget som får oss att tacka för deras personligt unika service…

Vilken är din favorit-service?/claes hemberg

Ps. det finns en ny börsjätte som jag inte räknar in. Aramco, världen största oljebolag. Eftersom det är saudiska staten som börsnoterat en liten skärva av famijlebolaget, så räknar jag inte in detta bakåtsträvande affärsupplägg. 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *