Ämnet ekonomi får många att baxna och blunda. Samtidigt är ämnet helt avgörande för hushåll, företag och kommuner. Det gör ämnet särskilt lämpat för tv. Nygamla EFN tar nu större plats här. Bra, för ekonomi-tv är nödvändigt.
Är du en läsande eller tittande människa?
Nyligen stod jag på ett museum och läste en skylt. Som man gör. Ingen annan däremot läste skylten. Alla andra gick bara förbi. Vanligt folk har uppenbarligen slutat läsa text.
Bättre var det förr. Innan texten härskade minnet, eller rättare sagt de muntliga berättelserna. Sokrates menade att text till och med förstörde minnet.
Idag, när texten inte längre läses som senaste hundratalet åren, kanske de muntliga berättelserna är på väg tillbaka. Och vi berättar kring vår tids lägereld; den rörliga bilden eller tv.
Inte för inte har Youtube vuxit till ett av världens största bolag. Även hajpen kring ljudböcker passar in i mönstret.
Ekonomi-tv är nödvändigt
Ämnet ekonomi har däremot hamnat i kläm. Traditionen säger att ekonomi gör sig bäst i text. Men inte längre. Folk läser ju inte.
Om den breda massan ska ta del av ekonomi behöver den bli tv, med andra ord. Få försöker dock ens göra tv av det, trots att det berör så många människor.
Nu gör tv-kanalen EFN ett nytt försök. En bredare omstart. 70-talet anställda bådar gott. Jag var där och pratade om batterivärlden häromdagen.
EFN siktar på att bli mer folkliga än konkurrenten Di-tv. Dessutom utan reklam. Jag tycker att Ekonomiekot Extra lyckas riktigt bra, men det sänds i P1 och inte i P3.
Storheter före siffror
De breda dagstidningarna håller sig mest till textbaserad ekonomi. Ofta med ursäkten att siffror funkar bäst i text. Jag håller inte med. Ekonomi-tv fungerar utmärkt. Naturligtvis med något färre siffror och fler storheter.
Av dagstidningarna är kanske SVD de som varit mest nyfikna. De har prövat både poddar och tv. Men det var ett tag sedan sist.
Kanske SVD, DN, GP, TT eller andra dagstidningar kunde samarbeta med någon bank, matkedja eller konsumentjätte? Så att ekonomi inte dör sotdöden i ett reservat på rosa sidor, utan kan växa och bli en sann allmännytta.
Sociala medier nästa
Låt sedan ekonomi-pratet flöda ut i sociala medier. Det är ju torget där folk samlas idag. Med lite olika åldersgrupper i samtalet.
Kanske ekonomi-pratarna är fega att möta vanligt folk. För att diskussioner kan spåra ur. Det händer då och då på mitt Twitter. Även om mitt Linked in, Instagram och Facebook har sina olika publiker gillar jag mötena där. Tiktok kanske är dags att pröva? Om vi nu ska göra en modern Sokrates?
Tack, jag vet att detta är en text. Jag är inte heller Sokrates…
/Claes Hemberg