Batterivärlden hyllas och kölhalas… Lite balanserat tålamod, kritik och fler nyanser kanske är på sin plats. Det diskuterar vi på EFN.
Batterifabriker har till slut nått Europa. Det är 20 år efter att de såg sitt ljus för första gången i Kalifornien och Shanghai samma år 2004.
Att springa ikapp det försprånget är inte lätt, men ändå enormt viktigt. Vi i Europa är ju så nära beroende av vår fordonsindustri. Samtidigt som 50-talet kinesiska elmärken nu jagar andelar i Europa.
En första motgångsfas
Då är det helt naturligt med miljarder i investeringar, uppbyggnad, forskning och tester. Lika naturliga är motgångarna. Vi talar om förseningar, ändrade planer och flyttade fabriker.
Självklart är förseningar och planer viktiga och intressant att följa. Men motgångar kanske inte handlar fråga om kris och katastrof.
Varje åtgärd oavsett om den är framåtriktad, flyttar eller justerar arbetet är ju något som alla industrier och verksamheter tampas med hela tiden.
Efterfrågan återvänder
Lägg till svagare efterfrågan. Även det går i vågor. Just nu finns det en överetablering på batterifrabriker. 19 stycken är skrinlagda i Kina bara senaste månaderna. Vilka bolag och affärsmodeller som blir vinnarna återstår att se.
Att efterfrågan tar en paus är väl inte konstigt. Vi har senaste åren tappat en femtedel av vår köpkraft. Så äter inflationen sig in i våra val. Lägg till dyr ränta, som gärna används till fordonsköp.
Batterifabrik på önskelistan
En sak är säker; Europa behöver batterifabriker. Vi kommer att använda dem inte bara i fordon, utan även i batteriparker som balanserar elnätet. Snabbladdare, men även tillväxten av vind- och solkraft kräver det.
Subventioner är en väg framåt. Är det sunt att det blir en tävling om subventioner, kan vi tveka. Ja, men är det så marknaden fungerar, så vad ska vi göra…?
Nortvolt är här för stort i Sverige och för litet i världen, kanske någon tänker. Så kan det vara, men kommer marknaden ta hand om. Hur som helst.
Vad ser du i batterivärlden? /Claes Hemberg