Industrin växer inte framför allt större och snabbare, utan mest ”nära”. Att vara närmast kunden kräver helt nya tag från industrin. Det tar jag med mig från Atlas Copco och ABB på konferensen Industri 4.0.
Industrin version 4.0 kan låta märkligt, om du inte ser de tidigare stegen med; ångmaskiner, löpande band och datorer. Och den fjärde vågen omtalas ofta som digitaliseringen. Och då är det inte bara populära ord som stordata, uppkopplingar och analys som räknas.
Kvalitet på datan är en jätte fråga. Och här hittar bolag som ABB och Atlas Copco bäst data genom att vara så nära kunden som möjligt. För ofta sitter kunden på data som de kanske inte ens själva uppmärksamat.
”Vi djupintervjuar våra kunder för att förstå deras behov av material, processer och lösningar. Vi pratar inte om våra produkter, utan kundernas situation”, berättar Mats Rahmström, vd Atlas Copco.
Vad jag hör är att kunderna inte alltid själva gjort klart analysen om framtiden. Tillsammans med leverantörer så kan få inspiration och nya perspektiv.
Närhet kan också handla om koppla ihop en serie aktörer och leverantörer.
”Förutom närhet behöver vi också samverka mer. Hos kunder inom energi och transporter har vi idag kommit långt att samla flera olika bolag och kompetenser från olika branscher för att täcka många nyanserade behov, säger Björn Jonsson, automtion ABB.
Nya flöden av data inom storbolagen har också ställt nya krav på analys och spridning. Industrin måste bli bättre på att tala nyttan av data, för att få ut kraften, men också kunna rekrytera rätt personer.
Och här tycks svenska bolag har en unik förmåga. Vårt näringsliv är förhållandevis prestigelöst, duktiga på samverkan och nyfiken på nyheter. Den här kombinationen har långt ifrån andra industrier.
Hur ”nära” kunden är du? /claes hemberg