Börsnoteringen av Volvo cars skulle i ett slag sätta strålkastarljus på hela svenska fordonsindustrins akuta nöd att snabbt elektrifiera. Alla dagar i veckan skulle jag välja aktien i det ambitiösa el-personbils-Volvo före bakåtlutade diesel-lastbils-Volvo, för fordonsindustrin, svenska universitet och även mitt aktiekonto.
Det nya framgångsrika Volvo personbilar tycks sticka i ögonen på en rad svenska röster. Bara för att svenska topp-industrialister misslyckades med Volvo på 90-talet. Bara för att amerikanerna fullständigt körde bolaget i botten på 00-talet. Och bara för att det är en okänd kines visat framfötterna och på bara tio år förverkligat planer, räddat, lyft och fått Volvo personbilar att nå rekordförsäljning. Samtidigt som bolaget elektrifierar inte bara sig själva, utan kan sätta fokus på den bristande elektrifieringen i hela svenska fordonsindustrin som hittills leds med energiformer och affärsmodeller som vi vet är dödsdömda. Vad väljer du: el eller diesel?
Snabbspår/dieselparkering
Nu hör jag däremot mellan raderna att Volvo Cars-notering varken är bråttom eller behöver bli här i Sverige. Om svenskarna inte önskar så. Det vore en allvarlig förlust för landet. Volvo personbilar behövs akut på börsen för att sätta den nya fordonsindustrin i blickfånget. Och då inte främst för investerare, stora som små, utan främst för svensk fordons-industrin och den så avgörande viktig elektrifieringen. Här behöver vi fler bolag som tar plats, vill förändra, leda, ta debatt och modernisera. Om Sverige inte ska missa det största industriella klivet vi gjort sedan vår moderna industri växt fram senaste hundra åren.
Är det rätt pris eller har de kommit tillräckligt långt inom el-drift, frågar gärna några. Men du väljer ju en aktie för el-resan över många år. Då spelar dagspriset mindre roll. Det är vassa el-ambition som är värd enormt mycket mer än alla diesel-kramares tomma löften.
Under tiden har svenska dubbelmoralen inga gränser. Vi kritiserar gärna indisk och kinesisk kolkraft. Samtidigt som vi själva bygger ut fabriker för fossila fordon, diskutera bredare vägar för supertunga diesellastbilar. Och så har vi mage att avvakta utrullningen av el-fordon, el-stolpar och el-försörjning.
Industriell blunder
Elektrifieringen av gamla fordons-Sverige leds tyvärr på intet sätt av jättar som Scania eller Volvo lastvagnar. Lastgiganterna kör hellre i gamla hjulspår med inkörda produktionslinjer, försäljningskanaler och serviceavtal. För det är mycket lättare att luta sig tillbaka än framåt. Som att de helt missat den globala energiomställningen. Samma allvarliga bakåtsträvande märks bland både politiker, underleverantörer, universitet, myndigheter och organisation. Vi har över årtiondena sett samma blunder inom svensk textil, varv, stål, läkemedel och bank. Ska svenska fordon stanna i dieseldiket nu?
Omställningen till el är enormt mycket större än gamla fordon-Sverige vill medge. Hela nyckelkompetens flyttar i ett slag ifrån deras gamla kärnkompetens inom motorblock och växellådor. I el-världen är motorn ingen nyckelfråga. Växellåda saknas ofta helt. Hela fordons-industrin måste istället rekordsnabbt omskolas och jobba om hela affärsmodellen. Om de inte ska bli industrimuseer.
Mjukvara nya fordonshjärtat
El-världens fordon är istället strikt fokuserade på mjukvara, sensorer samt utveckling och styrning av batterier. För där finns nyckeln till effektiva, fjärrstyrda och automatiserade el-fordon. Även affärsmodellen förändras i grunden när vi flyttar till el-världen. Affärskedjorna för el-drift sträcker sig långt utanför lastbilsfabriken. Med mjukvara kan el-fordonens ledas 100 gånger mer exakt än diesel och bensin. Därför kan affärskedjan i el-världen fullständigt koppla ihop kunder, chaufförer och åkare för att inte tala om batteri-, sensor- och mjukvaru-utvecklare.
Därför är nystartade Volvo personbilar, utan historiska laster, i en gynnsam spännande och attraktiv position. De kan med trovärdighet som få andra bilmärken i väst sätta ned foten och tala om fullständig elektrifiering redan 2030. Jag hör det även tempot inifrån Volvo. De på golvet och i utveckling beskriver hur de fått mer frihet, ansvar och nytänkande med den nya ägaren.
Universiteten en flaskhals
Volvo personbilar på svenska börsen skulle även sätta fokus på den omfattande bristen på svenska el- och mjukvaru-ingenjörer. Debatten skulle stärka omställningen på Chalmers och många andra universitet. Det skulle väcka myndigheter och politiker att bli mer offensiva i frågan om el-fordon, el-stolpar och även säkerhet. Det skulle sätta pressa på många tusen svenska fordonsleverantörer att tänka nytt, ställa om och på allvar börja räkna ned.
Även för fond- och aktieägare finns ett stort viktigt vägskäl. Vill du ha diesel eller el på kontot? Skulle jag behöva ge ett råd; skulle det helt klart vara: sälj diesel-aktien och köp el-aktien. Du förstår säkert att jag menar sälj lastvagnar och köp personbilarna. Det är som att sälja 1900-talet och köpa 2000-talet.
/Claes Hemberg, rådgivare till Einride med elektriska autonoma lastbilar
Jag håller med dig, men varifrån skall man få elen. Borde man inte börjat i den ändan först Elnätet borde vara utbyggt först.
Ulf, naturligtvis är el-tillgången viktig. Men du kommer aldrig få politikerna så förutseende. Du måste först bevisa efterfrågan, få brist och sedan plåster. Under tiden äger jag gärna el-offensiv bolag. /c