H&M har äntligen börjat att jobba mer med priset, diskuterade vi i di-tv. Första nyckeln är att det varierar mer. Sedan har de även lyckats att höja. En nyckel som många svenska bolag borde jobba med. Om nu kunderna säger ok.
Priser ser vi lätt som något svartvitt. Men med dagens digitala kanaler kan vi mötas av nya priserna minut för minut. Det har många av oss upplevt när vi bokat resor och även köpt prylar på nätet.
För konsumenten kan det både vara frustrerande och användbart. För bolag är det samma sak. Bolag har senaste året därför ofta skaffat nya försäljningschefer som är mer digitala i sitt tankesätt. Där varierande pris är en kvalitet i sig. Rätt använt så kan kunden uppfatta det som en utökad service.
Så har pris blivit ett verktyg som både ändrar synen på både utbud, kvalitet, service och nöjda kunder. Särskilt i tider av inflation och prisökningar…
H&M med aktiva priser
Nu har även H&M börjat jobba med aktiva priser. Redan sedan tidigare har jag följt Zaras arbete med pris. De gör två gånger per år dramatiska förändringar. Både upp och ned. När de säljer ut, så dumpar de priserna kraftigt. Allt för att verkligen tömma alla lager. Något som gynnar både bolaget och prismedvetna kunder.
Lägg till att bolaget som tömmer lagret också får rum för nya plagg med ny ännu mer sk modegrad. Ja, ruljansen i lagret gynnar även alla modelejon. För att inte tala om intäkterna, innovationsgraden och antalet kundkontakter.
Denna skillnad mellan H&M och Zara har genom åren varit en av de markanta skillnaderna i deras sätt att bedriva sin affär. H&M har länge kört stabila priser över året. Medan Zara har kört upp och ned.
Zara har hela tiden också lyckats ha högre priser och högre lönsamhet. Deras olika utvecklingar på börsen ska vi inte tala om.
H&M har bytt arbetssätt
Nu senaste månaderna märks en skillnad. H&Ms prishöjningar märktes redan i våras. Inför sommaren var deras priser närmast i nivå med Zaras snittpris 31 dollar per plagg.
Så i reaperioden förstärktes bilden. Under sommaren skuggade H&M konkurrenten Zara första gången någonsin. De sänkte priserna abrupt. De sänkte lika snabbt och djupt.
Under höstkanten har sedan Zara varit snabbast tillbaka till höga priser. Men H&M höjer också. På ett helt nytt sätt. Det kanske är ett nytt mer snabbfotat H&M vi ser. Ja visst är det spännande. Och så många andra bolag, industrier och verksamheter kan lära sig.
Att pris är ett aktivt verktyg; som kan göra både kunder, medarbetare och ägare mer nöjda.
/claes hemberg