Hem » ”Jag går in radiotech”

”Jag går in radiotech”

I oktober i fjol tog Johan Hårdén och jag en kaffe. Vi hittade en gemensam fascination och nyfikenhet. Och han, vd för Allgon, öppnade dörren till en för mig helt ny värld, som jag sedan dess granskat och undersökt i ett 30-tal intervjuer. Min första svar kommer i form av ett öppet seminarium den 13 maj. Välkommen.

Detta för mig nya äventyr, började som en frukost med Allgons vd. Det var 4e oktober, kanelbullen dag. Tycke uppstod och han gav mig fria händer att träffa hela företaget och dess industri. Som en blandning av journalist, ekonom och pedagog har jag jobbat mig fram. Syftet är att undersöka branschens förväntningar och framtidsutsikter. För att sedan diskutera detta både inåt till medarbetare i bolagen och utåt till kunder och underleverantörer. För att gemensam framåtblick.

Vad som gjorde mig nyfiken av just den här branschen var sammansmältningen av flera olika industrigrenar som just nu pågår. Det handlar om radioteknik, styrning, tech, maskiner och industri samtidigt. På väg att bli något jag kallar radiotech.

Sedan dess har jag träffat och intervjuat Allgonkoncernens olika företagsledningar, styrelseledamöter, medarbetare, utvecklare, utomstående forskare och inte minst kunder. Det har varit rejält spännande, överraskande och komplext.

Alltså har jag ingen analys av aktien, utan granskat branschen – i en möte både mellan olika tekniker och industrier mitt i en globalisering. Mina upptäckter, insikter och funderingar har jag nu samlat i ett första öppna seminarium här i maj, där jag gör live-intervjuer av några av de personer jag mött senaste månaderna.

Att det blev just Allgon beror både på personkemi och ett spännande läge. Allgon är inte bara mitt i en teknik-korsning. Bolaget är dessutom en närmast ny skapelse, efter samgåendet av dotterbolagen Åkerströms, Tele Radio och WSI. Som alla talar radiotech på olika och lika sätt. Därför är frågorna om förväntningar och potential, så spännande för såväl bolagen, deras tekniker, kunder och hela koncernen.

Vad jag mött är hängivna tekniker med fingertoppskänsla i mycket nära kundrelationer. De olika dotterbolagen jobbar närmast som inne hos sina kunder, som utvecklare och service. Samtidigt finns förstås en utmaning i att få kunder och teknik att gå i otakt. Det gäller både produkter, tjänster, service och forskning.

Mina nyckelfrågor har fokuserat på utsikterna. Hur kommer industrin i Sverige och utlandet ta steget över till mer sammankopplad teknik? Vet kunden vilken teknik som gör störst nytta? Hinner olika leverantörer verkligen med alla olika kunders krav? Är begreppet kvalitet verkligen detsamma i den nya tekniken? Och hur påverkar inte minst globaliseringen…

Min nyfikenhet har fokuserat på förväntningar, kunder och morgondagens krav. Jag har därför inte grävt mig ned i siffror och marginaler på ekonomiavdelningen. Det är för kortsiktigt. Istället har jag fokuserat på långsiktiga fakta, kompetens och kundnytta. Därför har jag ingen aning om hur aktien ska utvecklas närmaste året. På sikt ser jag hur som helst en spännande bolag och en industri växa fram.

Vad är nästa steg efter seminariet den 13 maj? Välkommen du med! Flera nya grepp är inplanerade. Men exakt hur, får jag återkomma till…

Vad vill du veta om radiotech?/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *