Hem » Gofido hugger på försäkringar

Gofido hugger på försäkringar

Svenskarna har genom åren prutat hem miljarder från dyra bolån, fonder, pensioner och aktieaffärer. Nu är det dags att rucka på dyra, felaktiga och vilseledande försäkringar. Med nya idéer, tankekraft, datorkraft och egna pengar startar vi Gofido, som ska ge vanligt folk betydligt smartare, billigare och även bättre försäkringar.

Redan för fem år sedan fick en av oss, Stefan, idén om hur vi kunde förändra världen av försäkringar. Han samlade oss fyra gamla arbetskamrater för femton månader sedan. Som vanligt diskuterade vi vilseledda konsumenter. På ett område har närmast inget hänt senaste årtiondena. Försäkringar. Samtidigt som priserna pressats och kvalitets höjts på bolån, fonder, pensioner samma sak och aktiehandel. Priserna är ned 50-90 procent, samtidigt som kunderna har fått bättre tjänster, mer inblick och lättare att byta.

Vi har sedan dess räknat om, prutat och byggt om idén försäkringar i grunden. Den går att göra betydligt enklare, smartare och samtidigt klart lägre pris. För vi kan konstruera den försäkring som just du verkligen behöver, när du behöver den. Då är det inte konstigt att vi kan göra försäkringen klart billigare och samtidigt klart bättre.

Idén till bolaget kommer från Avanzas tidigare chef Affärsutveckling Stefan Mahlstein.
”Försäkringar är genuint outvecklat. Här kan allt bli mycket bättre. Så föddes idén till Gofido”, säger Stefan Mahlstein.

Vd för bolaget är Annika Saramies tidigare vd Avanza Pension. ”Försäkringar har länge styrts av stora bolag. Där unika konsumenter bemöts som en anonym massa. Med oss ska istället konsumenterna kunna ta makten över sina val, priser och service”, säger Annika Saramies. ”Nu tar vi in 30 msek, för lanseringen i vår.”

Vi fyra grundare i bolaget är gamla Avanzakollegor, där vi bidrar med våra olika nischkompetenser. Annika Saramies, tidigare vd Avanza Pension. Stefan Mahlstein tidigare chef affärsutveckling Avanza, är expert på digital marknadsföring. Gertrud Hack, tidigare marknadschef Avanza Tyskland, kan marknadsföring och tyska marknaden. Och ja, Claes Hemberg,tidigare sparekonom, ska bidra med granskningar och pedagogik.

Varför har detta inte skett tidigare? För att dagens försäkringsjättar sitter på tvären. De har i över 100 år odlat ett oligopol, med jättelika organisationer. De har svält till ofta både 3 000, 5 000 och 6 000 anställda. Inte konstigt att det kostar dyrt, är klumpigt, snåriga och obegripligt. När det mesta i världen samtidigt blivit rakare, snabbare och billigare.

Namnet Gofido syftar på världens vanligaste hundnamn Fido. Tre gånger om. Vanligt folk behöver nämligen: någon som vänar och vaktar just deras hem och just deras grejor. En smart Fido. Folk ska också en samvetsgrann som letar och bygger försäkringen med bästa priset och erbjudandet. En noga Fido. Och sist vill vanligt folk även en bästa vän som hela tiden matchar ditt behov för stunden, varje dag året runt. En aktiv Fido. Naturligtvis heter bolaget Gofido.

Det är dags att ta ut försäkringar i strålkastarljuset. Vi vill berätta vad folk borde ha och betala för. Folk behöver massor av egna Fido. Med lägre pris, inga inlåsningar, överförsäkring och istället en full överblick, insyn, supersnabb service och efter årtionden i försäkringsträsket. Med andra ord: Fido.

Min mamma, upptäckte jag häromdagen, betalar varje år 7 000 kronor i hemförsäkring. Det är väldigt mycket pengar. Trots att hon har varit kund i samma bolag sedan 40 år. Samma sak var det med hennes bolån. ”Det är så bekvämt med allt på ett ställe”, förklarar hon. Men ingen på hört av sig därifrån och frågat vad hon faktiskt behöver. Istället har de varje år smyghöjd priset som redan var alldeles för högt pris för dessutom fel saker. Hon behöver istället en riktig Fido.

Vad säger du om din försäkring?/Claes Hemberg

 

14 kommentarer

    • Claes Hemberg säger:

      Urban, så härligt att ditt bolån blev en bra affär. Hejja. På vårkanten så kan vi ta nästa steg. /c

  1. Niklas Söderlund säger:

    Kanon! Känns som ett av de sista träsken där det är svårt att skaffa sig en ordentlig överblick. Lever ni upp till mina förväntningar kan ni räkna med mig som kund.

    • Claes Hemberg säger:

      Niklas, så kul. Häng med här på bloggen, så hoppas jag höra mer om dina förväntningar. /c

  2. Kai säger:

    Briljant idé! Sunt i grunden. Jag tror tex att min resa och bilhyra utomlands är minst trippelförsäkrad. Hemförsäkring, facklig försäkring, försäkringsförmåner från arbetet och kortförsäkring, mm.

    • Claes Hemberg säger:

      Kai, jag det är en puttrande skandal. Att bolagen inte bryr sig utan bara säljer på, är ju djupt oseriöst. Något vi eller konsumentverket sällan skulle godta i andra branscher. Dags att hugga i/claes

    • Claes Hemberg säger:

      Bo, vårkanten har vi sagt. Här på bloggen lär jag berätta mer, så fort jag har något nytt att berätta. Håll ut. /c

    • Claes Hemberg säger:

      Birgitta, om du är välkommen till Gofido? Ja, men självklart. Vi vänder oss INTE speciellt till de som har hög lön, hög utbildning eller högt bostadsvärde, utan bara speciellt till de som har höga krav; på hög kvalitet och lågt pris!
      På återhörande på vårkanten!
      /claes

  3. Marie Ekström säger:

    Känns seriöst och vid problem , skador och förändringar så önskar man även få bra hjälp och vägledning.

    • Claes Hemberg säger:

      Marie, att få bra hjälp när olyckan är framme, låter som ett självklart krav. Men den vanligaste kontakten med försäkringsbolaget gäller ju snarare alla andra mer vanliga dagar. Att försäkringen då följer användaren genom livet. Där ser jag att digitala försäkringsbolag kan göra jättenytta. Och inte bara sälja så mycket som möjligt, utan tänker på kundens behov i första rummet. /c

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *