Tullar på 100% på elbilar möts av 25% tullar på halvledare… Så fäktas länder idag. Tyvärr. Men kan de verkligen backa ur den globala handeln? Och vill vi stoppa vår export-raket? Det låter snarare rörigt, svårt och stavas snart högre inflation.
Global handel ifrågasätts. Praktiken är mer konstruktiv. Det ser vi när produktion flyttar mellan länder. Liksom textil, varv och stål lämnade Sverige under 70-talet.
För att produktion med låg teknisk nivå läggs ut på länder med en industri som matchar kraven, utbud och efterfrågan. Nu är det bilfabriker och även mjukvara som i högt tempo flyttar till länder mer nyare mer modern industri.
Ja, den det är inte lågprisländer vi talar om. Även bilen kan bli avsevärt billigare, så är det tekniken som gör jobbet. Robotar, mjukvara och AI. Det handlar inte längre om låga löner.
I samma anda har svensk import från Tyskland har tredubblats sedan 90-talet. Tysk export däremot hackar betänkligt. Deras bilförsäljning är tillbaka på 1970 års nivå.
Svensk handeln med tvåan Norge är upp än mer. Importen från Kina är ändå den stora förändringen. Från 3 mdr på 90-talet till häromåret över 125 mdr. En som utvecklas mer stilla är USA.
Lugnare global handel
Global handel har avstannat senaste åren, säger samtidigt statistiken. Men det är också en historiskt hög nivå. Att handeln vilar lite vore inte konstigt efter årtionden dramatisk ökning. Nu återindustrialiserar vi istället Europa och även Sverige. Vi ser svenska företag öppna fabriker på ”nära håll”.
Pandemin och dess kölvatten fortsätter öka på intresset för att ha underleverantörer nära in på knuten. 2 av 3 affärer svenska affärer går ju också inom Europa.
Elektrifieringen en specialisering
Samtidigt fortsätter specialiseringen. Ja, globaliseringen kanske är fel ord. Det är ju specialisering som verkligen äger rum. Just nu är det el-bilar som ställer om världens fabriker och handelsströmmar.
Där Kina bygger bilar mer modernt än någon annan. Eftersom de har nyare fabriker och nyare teknik än vi. Så var det inte när jag besökte Geely första gången 2008. Men idag har deras Zeekr-fabrik utanför Shanghai 823 robotar och anses vara världens antagligen mest moderna. Och det är ändå inte robotarnas fysiska förmåga som är i blickfånget. Utan fokus på mjukvara snarare än mekanik. Naturligtvis ändrar det affärer, import och export.
Kina export-raket
Sverige tar samtidigt för sig i Kina. Sverige exporterar idag tre gånger mer till USA än till Kina. USA intar fortfarande tredje platsen med sina 9 procent av exporten. Kina hittar vi på tolfte plats med 3 procent av vår export. Det var år 2011 som Kina gick förbi USA, i exporten till Sverige.
Indien återfinns först på 22 plats bland exportländer. Å andra sidan växer de kraftigare än snittet. Men är fortfarande bara under 1 procent av vår export.
Sverige tappar i exporten
Istället är den stora larmklockan att vår export inte hänger med i den globala expansionen av varor som korsar världens gränser. Senaste tio åren har vi tappat en femtedel av vår andel i den globala varuexporten. Kina och Asien har tagit över.
Var det det barkar vet vi. Frågan är vad vi gör i Sverige. Hur kan vi öka värdet på vår produktion. Utan att för den skull öka produktionen eller volymen. Nej, måste vara innehållet som kan bli mer affärskritiskt.
Vi måste härma Kina med andra ord. Mer modern forskning och tillverkning. En på närmare håll som agerar mer kinesiskt är Schweiz…
/Claes Hemberg
Vad spännande, berätta mer om Schweiz!
Saki, jämför gärna med storbolag som säljer av och minskar fokus på lågmarginal-produkter för att istället vässa verksamheten mot tjänster och produkter med högre marginal. Och sedan låt det genomsyra ett helt samhälle. /c