Hem » Elen pressar bilpriser

Elen pressar bilpriser

Att sänka priser har varit ”gud förbjude” i bilindustrin. Elen ändrar nu spelplanen. En rad biljättar dumpar ny priserna 10-20 procent. Teslas nya billiga elbil är bara toppen på ett snabbt växande isberg.

Stabila bilpriser har varit en helig ko i bilindustrin – fram till nu. Bara i år har flera biljättar sänkt priserna med både 10 och 20 procent.

Den gamla myten om fasta bilpriser håller på att vittra sönder – den som har varit nyckeln till hela eftermarknaden för begagnade bilar. Orsaken är ny, ohämmad konkurrens. Tesla sänkte priserna redan första gången 2022. Och vi har sett det flera gånger tidigare.

Pris ändrar marknaden

tesla tappar mot bydDen första breda priskriget mellan bilar med olika drivmedel såg vi redan på 1890-talet.
Herren på täppan dessförinnan var ångbilen. På bara fem år tog elbilen 40 procent av marknaden år 1900.

Först 1913 kom den första folkliga bensinbilen med full kraft. T-Forden kostade bara 750 dollar – en tredjedel av elbilarnas pris.

Nu är det återigen elbilarna som ändrar spelplanen. Topplistan är radikalt annorlunda, och både priser, utvecklingstempo och ambition är en helt annan värld.

Prispressen rullar på

elbilar globaltSvaret från biljättarna är nya bilar och nya priser. Bara i år har Volkswagen sänkt priserna på sin elektriska ID-serie. Även Renault, Stellantis, Hyundai, Tesla och BYD har sänkt. BYD har till och med sänkt elbilspriserna med 20-30 % i Europa.

Kruxet är att nya märken tar snabba marknadsandelar med ny teknik och lägre priser – samtidigt som topplistan över världens mest sålda bilar nu domineras av kinesiska märken.

Samtidigt skenar teknikutvecklingen. Elbilar har givit hela industrin en ny stress. BYD laddar nu bilar 40 mil på 5 minuter och har självkörande funktion i 20-talet modeller. Här är européerna långt efter. I veckan vinstvarnade BMW igen.

Hur gamla märken ska motivera dyrare priser och sämre mjukvara låter som ett historiskt reptrick.

Priset har varit heligt

De senaste åren har den gamla industrin gjort allt för att ducka prispressen. De inte erkänt att marknaden givit vika.

Istället har sålt bilar utan ränta, kastat in tjogvis med extra utrustning och sänkt leasingpriser – allt för att inte sänka prislappen. Allt för att inte erkänna att kejsaren är naken…

I praktiken har därmed prisfallet redan pågått i många år. Med elbilarnas intåg blir det bara tydligare.

Några europeiska politiker lovar att bensinbilarna ska få leva kvar. Tyskland Merz lovade det så sent som igår. En få ta sig för huvudet. Ungefär som att leva kvar i grottor hade gynnat bondesamhällets utveckling.

Uppsägningar ett tecken

elbilar ökar tempot Hemberg 100 000 uppsagda i tysk bilindustri talar sitt tydliga språk. Samtidigt väntas en rad nya bilfabriker öppna i Östeuropa – men de lär inte ge särskilt många jobb. I stället väntas robotarna göra jobbet.

Än så länge har tempot i robotfabrikerna däremot inte alls imponerat. Det saknas fungerande leverantörskedjor, klagar flera stora kinesiska bilmärken. Europa är för mossigt, med andra ord. Frågan är hur länge till.

Mer om                    elbilar                      elpriser                   hushållen

Vad väntar du dig från bildindsutrin?/ claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *