Bilindustrin i USA, Europa och Kina väljer tre olika vägar i fråga om el och mjukvara. Det påverkar våra möjliga val i energi, ekonomi och teknologi.
Europas och därmed Sveriges industri står i ett vägskäl. Ska vi bromsa elektrifieringen för att en väsentlig ryggrad – den europeiska bilindustrin – inte hänger med? Eller ska vi stå på oss och fortsätta fokuset på el? Ska de sämsta i klassen bestämma vår framtid, borde vi undra.
Samtidigt är valet av energipartner inte helt lätt. När USA bromsar och Kina ökar tempot.
USA bromsar
Att USA rekordpumpar olja märks i oljeprisets ras de senaste åren. I år syns det även ett dramatiskt ras i försäljningen av elbilar. Amerikanska försäljningen är ned en tredjedel. Elbilarna når nu endast 7 procent av nyförsäljningen. Amerikansk politik och industri har här gjort en fossil armkrok.
Samtidigt går Kina i högt tempo in i elektrifieringen och ökar nu försäljningen av elbilar till 33 procent. Med hybrid når de nivån 61 procent.
Att kineserna har valt el som samhällsbärare är än mer tydligt när vi läser om nya rekord i produktionen av solpaneler, vindkraft, kärnkraft, mjukvara och inte minst batterier.
Europa velar
Mitt emellan står Europa och tvekar desto mer. Det senaste året har andelen elbilar ökat endast 1 procentenhet i försäljningen, till 19 procent. Det är långt ifrån målet om 25 procent el för i år. Hotet var ju böter på över 100 miljarder – ett hot som nu bleknar.
Politikerna har tryckt på mot mer el, men bilindustrin mäktar inte att hänga med. De skyller på bristande efterfrågan.
Europeiska biljättarna har inte lyckats i omställningen. Alla de stora bilmärkena har i stället vinstvarnat. Senast var det återigen BMW som blev en besvikelse förra veckan. De som ökar försäljningen är istället kinesiska elbilsmärken som i år väntas passera 10 procent av försäljningen.
Politiker otydliga
De europeiska planerna att helt stoppa bensinbilarna år 2035 är nu i gungning. Europeisk bilindustri trycker politikerna framför sig. Samtidigt orerar tyske kanslern Merz att ”förbudet var fel”.
Volvo Cars tillhör de mest el-offensiva bilbolagen i Europa, men de är också påfallande små.
Industriell vägskäl
Europas och därmed Sveriges industri måste nu fråga sig om vi ska luta oss mot europeiska bilindustri. Där tycks ju jättarna som är sämsta i klassen bestämma vår framtid. Är det ett vettigt val?
Frågan gäller nu inte bara energi, utan stegen mot mer teknologi och mjukvara i vår industri och hela samhället. Frågan är också politiskt känslig.
Hur ska vi i Europa och Sverige närma oss Kina? En förbjuden tanke i många läger. Men vad har vi för val? Att utveckla allt själva blir svårt, när vi ligger årtionden efter. Vår techindustri finns inte.
Redan märks hur europeisk bilindustri söker samarbeten med kinesiska batterijättar och techbolag. Där finns kanhända en öppning. Frågan är hur vi får med politikerna på en mer el-offensiv agenda.
Att tala om subventioner har varit omöjligt i Europa. Vi har inte råd, menar många. Andra säger att att vi inte har råd att låta bli.
Naturligtvis finns även i USA krafter för el. De stora techjättarna kan i slutänden vara de som vänder hela det politiska skeppet i USA. De stora techbolagen motsvarar ändå en påfallande stor andel av ekonomin – och en än större del av tillväxt och framtida ekonomin.
Deras politiska kraft kan bli den som får USA tillbaka på elspåret igen. Även om det kan ta några 1 280 dagar innan de får en ny röst i Vita huset. 3,5 år i techvärlden är som bekant en lång evighet.
Mer om elbilar elpriser industrin
Vad väntar du dig?/Claes Hemberg
Jag förstår inte varför man måste sätta ett datum för när det skall vara förbjudet att sälja fossildrivna bilar. Det är mycket vettigare att låta tiden ha sin gång och låta bilindustrin välja själva vilka vilka modeller de släpper och när.
Dag, idén med ett slutdatum är att sätta press på industrin att utveckla nya tekniker. Tekniker som vi snabbt behöver och behöver bli riktigt vassa på för att inte bli utkonkurrerade. Det är en europeisk modell. I Kina valde de tvärt om att stimulera elbilar, bussar och lastbilar redan kring 2008. Så här i efterhand var den kinesisk modell klart smartare. Men nu är vi på efterkälken och behöver jaga ikapp. Att höja priset på koldioxid kommer bli ytterligare en last, som flyttar över efterfrågan till el. Återigen väljer Europa piska före morot. /c