Vissa tekniker kan förändra våra perspektiv på riktigt. Nu är det en bil som faktiskt flyttar mina milstolpar… eller laddstolpar. Frågan är hur gamla bilindustrin ska svara.
Vi i elbil har redan upplevt många teknikskiften. Ibland har de varit bättre och ibland sämre.
Vi har också hört löften om ”nya milstolpar”. Men nu är det dags att omdefiniera begreppet. Här har vi en teknik som flyttar själva stolpen. Den ändrar nämligen vår uppfattning om tid.
Ja, för vår personliga tid, hur lång tid det tar att köra (och ladda för) en lång sträcka har hela tiden varit en fråga som stört el-bilarnas utrullning. Inte för att vi kör långt så ofta. Men frågan har puttrat i bakhuvudet.
Vi vill ha en bil som inte stjäl vår tid.
Här har elbilar flyttat vår blick stegvis. Det handlar inte längre om design, hästkrafter, topphastighet eller pris – allt det där är redan löst…
Ladd-tiden är nyckeln
Den stora utmaning har istället varit laddtider. Något många gamla biltillverkare blundat för. Istället försöker de sälja på oss bilar med 60 och 80 mils batterier. Men vem vill åka runt med ett ton batteri i bagaget.
Nej, laddtider är svaret, som ingen kan ducka för.
Vi har också fått löften om att ”i framtiden” kunna ladda på bara 15 minuter. Detta har inte värmt, utan snarare irriterat många av oss som har lidit av att behöva ladda en timme vid en ynka 50 kW-laddstolpe.
Visserligen har antalet 150 kW-laddare äntligen blivit mycket vanligare. Den ger mig laddtiden 30 minuter. Och häromdagen testade jag första gången en 400 kW-laddare. Men många bilar klarar fortfarande inte att ta emot mer än 80 kW. Så vad är vinsten?
Och jag tänkte samtidigt högt: ”En dag kommer jag kunna ladda med fulla 400 kW. Det ser jag fram emot.”
Laddar med 472 kW
Från Shanghais nyaste bilfabrik kommer nu tekniken som laddar upp till hastighet på 472 kW. Laddtiden är då bara 10,5 minuter. Och redan talar man om laddning med en hastighet på 800 kW, rapporterar CarNewChina.
Zeekr 007 (från Geely) gör det tekniska framsteget som en sann gåva till konsumenterna. Inte för att alla ska köpa samma bil, utan för att den flyttar perspektiv. Hoppas vi.
Tekniken borde bli ett häftigt uppvaknande i den gamla bilindustrin. Villkoren skakas om. Förutsättningarna byter fot. Det räcker inte längre med en snygg och smart bil. Inte heller räcker det med prisvärda fordon.
Zeekr 007 lyckas med reptricket: laddar fortast och är billig. Den är inte den billigaste bilen, men med en prislapp på cirka 400 000 kronor är den billigare än många europeiska elbilsmärken. Och tekniken att ladda är ett hästkliv före alla andra. Nej, 007 flyttar verkligen milstolparna långt längre bort. Bort ifrån konkurrenterna.
Europa långt efter
Under tiden diskuterar gamla bilmärken när de ska lansera nästa serie el-bilar. Volkswagen vill flytta fram planerar några år. Ford är också försiktiga. Toyota håller sig kvar i dieseln.
En får ta sig för huvudet. Bara i Europa jobbar 13 miljoner personer. Det har varit en ryggrad i industrin även här i Sverige. Har de helt missat de tekniska revolutionen?
Mer om energi
/Claes Hemberg