Elbilar kan bli ett väsentligt stöd för ekonomiskt pressade hushåll, eftersom priserna på fordonen faller snabbt och elen är långt billigare än bensin. Lägg till en ny kinesisk industri som kan halvera priserna.
Elbilar är inte längre dyrgripar. Batteripriserna faller tydligt. Det gör elbilar redan ofta billigare att både köpa och köra. Ändå tvekar svensson. Svara själva gärna HÄR.
Billigaste BYD kostar nu 73 000 kronor i Kina. Billigaste elektriska Renaulten har nu kommit ned under 200 000 kronor. Volkswagen har nyligen sänkt prislappen med 20% på sin ID4.
Samtidigt är kostnaden att köra en elbil bara hälften och mindre än det. Allt beror på att bensinen är dyr och en ansenlig del av gamla bilbudgeten.
Den som laddar el hemma kan ofta sänka driftkostnaden 90 procent. Låga priser på nätter och helger pressar elbilens nota. Från 25 000 kronor i bensin per år till 1 500 kronor för el.
Skeptiska hushåll
Ändå märks en skepsis bland konsumenterna. Många hushåll är avvaktande, men kanske har det inte med fordonen att göra, utan mer med sin inflationstyngda ekonomi. De vill inte ändra något nu. Utan vill först se en markant stabilare vardag.
Många konsumenter säger att fordonets ursprung går före prislappen. Andra tänker tvärtom. Frågan är hur länge det håller. Får vi halva priset på elbil kanske vi byter fot?
Två av tre kan redan idag tänka sig en elbil, om bara prislappen var väsentlig lägre. Och de kan mycket väl få rätt. Om priserna ska ned ytterligare 30 eller 50 procent lär vi bli varse.
Min granne har precis köpt en Zeekr 001. Själv hyr jag en ID3, under sommaren.
Mer om Elbilar Elpriser Hushållens ekonomi
När väljer du elbil?/Claes Hemberg
