Hem » Batteristoppet nära

Batteristoppet nära

Batterifabriken i Skellefteå kan stoppas för gott, redan inom några timmar, diskuterade vi på EFN. Å andra sidan finns andra fabriker i startgroparna. Och antalet elbilar väntas fortsätta växa.

De senaste månaderna har allt fler kunder lämnat fabriken i Skellefteå. Tålamodet är slut. Nu meddelar även Scania att de överger fabriken. Det lär bli det definitiva slutet för fabriken.

Istället väljer flera fordonsbolag att köpa batterier – främst från Korea och Japan. Även Kina är naturligtvis stora leverantörer.

Inga kunder, ingen fabrik

Därmed står batterifabriken i Skellefteå utan kunder.

Hela kalkylen och framtidsutsikterna förändras då i grunden. Utan kunder finns ingen anledning att hålla produktionen igång. Det logiska är att stänga ned fabriken och sälja av maskinerna – stycke för stycke.

Det är ett dystert slut för en fabrik som skulle ligga i teknikens framkant och förankra svensk och europeisk fordonsindustri i framtidens lösningar.

Stora brister i kvalitet

Orsakerna till misslyckandet handlar om samarbete. 160 olika nationaliteter i fabriken skulle representera de främsta i branschen. Men samarbetet mellan dem har uppenbarligen inte fungerat. När produktionen inte nått den kvalitet och tempo som krävdes för att göra kunderna nöjda

elbilar ökar tempot Hemberg

Utsikterna för en fabrik i Skellefteå är därmed nära noll. Eftersom den nuvarande fabriksledningen inte lyckas få upp kvalitet och tempo – och dessutom behålla sina kunder – blir det också svårt att attrahera nya.

Så bittert kan det bli när batterifabriken i Skellefteå tvingas stänga ned, redan nästa vecka.

Nya fabriker tar över

Samtidigt är inte idén om batterifabriker i Sverige död. Flera aktörer planerar produktion, både i Europa och här i landet. Jag har nyligen talat med personer med insyn i Mariestads batterifabrik – där verkar planerna hålla. Miljötillstånd väntas inom kort.

Batterier kommer fortsatt att behövas. Överproduktionen är tillfällig. Prispressen lär fortsätta. Om det finns utrymme för så kallade premiumbatterier återstår däremot att se.

Hur som helst behöver Sverige och Europa batterier till fordonsindustrin. Kinesiska Catl och BYD ska närmaste åren lägga 40-talet miljarder var på batterifabriker i Europa. Vågen av billiga elbilar är helt klart på väg till Europa. Frågan är vem som ska leda utvecklingen?

Mer om         elbilar            batterier

/Claes Hemberg

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *