När elbilen nu blir folklig kommer den också främst från Folkrepubliken, skriver jag i en krönika. På topplistan är 8 av 10 kinesiska. Tesla puttas nu ned till fjärde plats. Volkswagen växer desto bättre.
Elbilarna växer nu med 29 % i årstakt, men långt ifrån alla märken som hänger med. Denna vecka pågår den stora bilmässan i München. Över 100 kinesiska bolag är på plats. De säljer allt från elbilar till mjukvara och laddteknik, förklarar jag i en krönika.
Tysklands tydligaste svar är dessvärre – bara senaste året har 50 000 jobb kapats i tyska bilindustrin.
Tesla faller hårt
När efterfrågan breddas från fina premiumbilar till vanliga folkbilar ändras spelplanen i grunden.
Forna pionjären Tesla leder inte längre elbilsracet. De är utanför pallen. Först kom kinesiska BYD, sedan har flera andra jagat efter senaste månaderna…
Ett smått positivt tecken kan vi ändå se hos Volkswagen. De har vuxit sin elbilsförsäljning med 50 procent det senaste året, ensam europe p toppen
Mer om elbilar laddaffären Krönikan
Vad väntar du dig av elbilarna? /claes hemberg