Krispaketet på 500 mdr är en symbol för ”Vi klarar det”. Den kommer aldrig helt till användning. För stora bolag tål kriser och analysen på banken tar ofta mer tid än krisen är lång. Istället kommer gamla motton till heders igen; kontanter är kung och ha lång personlig lokal bankkontakt. Digitalister och byråkrater kan få det svårare. De är inte personliga och snabba nog.
När bankväsendet fick fart på 1300-talet gynnade det samhällena runt om i Europa på ett enastående sätt. Att gå till banken har sedan dess signalerat trygghet och möjlighet. Men det är inte lika självklart dessa krisdagar. För olika banker gör olika.
När krisen väl slår till kan inte alla banker eller hela samhället reagera så blixtsnabbt som tillklämda företag och privatpersoner önskar. Istället är just nu den främsta tryggheten av alla: Egna pengar på det egna kontot och låna av varandra. De blir trygghetens ändhållplats. Kontanter är kung. Cash is King.
Det rekordstora krispaketet på 500 mdr är nämligen inte pengar tänkta att skickas ut med mejl i eftermiddag, utan tar månader och kvartal att processa. Banker har ju omfattande regler och analyser att följa. Utan de där 500 är mest av allt en symbol, en synlig livboj på väggen, som vi talade om på radions Studio 1 idag.
För politiker och centralbanker talar symbolspråk. Stora ord. Allt för att signalera ”lugn & trygghet”. Det kan uttryckas i obegripligt stora belopp som 500 mdr. Där vi mellan raderna kan läsa ”ta det lugnt” och ”ordning i leden”… Så att inte krisen skapar en större kris.
Stora företag är rustade för denna förvirrade oro mest väldigt bra. De har ju ofta kassor för just överraskning. Lägg till att de har egna experter på en rad nyckelområden. De har dessutom goda kontakter med stora banker.
Småföretag däremot saknar ofta allt detta. Var de har sin adress slår också tydligt. I storstäder kan de små bolagen ha svårt att få uppmärksamhet på stressade bankkontor, som vill stänga 15.00. Annat är det i små städer, där kan regionala bolag förvänta sig ett helt annat stöd.
En bank som har stor utbredning i västsverige är Sparbanken Skaraborg. Jag pratar med vd Patrik Meijer.
”Vi har långa relationer med Skaraborgs många företag. Ofta känner vi varandra sedan flera generationer. Då kan vi bolagens affärer i grunden och kan enkelt rycka in när det behövs. Vi har också erfarenheter från liknande finanskriser och kan vägleda i olika skeenden”, säger Patrik Meijer.
Småbolags har inte bara nöd på pengar. De kan nu snabbt behöva kompetens i allt från finanser, risker, lån, juridik och omvärldsanalys. Återigen kan en lokal nära bank bli en livlina som få.
”Digitala banktjänster blir allt viktigare. Men när krisen kommer så behövs personlig kontakt, kunskap och relationer. Det glömmer vi lätt bort, när allt mestadels rullar på som vanligt”, säger Patrik Meijer.
Det gäller inte minst landets myndigheter, verk och politiker. När krisen slår till duger det inte med en dåligt uppdaterad hemsida, 300 i telefonkön och 48 timmars mejlsvar. Byråkraterna må vara ryggraden lugna tider. Men nu utmanas att anpassa sig på ett helt nytt sätt.
Tillbaka till krispaketet så kan det andra, bortom 500 mdr, bli betydligt viktigare. Lönegarantier, skattelättnader och lägre avgifter är betydligt viktigare. Även om de låter mer komplexa är de antagligen långt mer kraftfulla, säger de företagare jag pratar med.
/claes hemberg