Hem » 150 kW lyfter elbilen

150 kW lyfter elbilen

Senaste året har svenska laddstationer blivit markant bättre. 150 kW är nu standard. Det gör att trafiken i elbil flyter på riktigt bra. Dessutom 40% billigare att hyra, skriver jag i Dagens Industri.  Mer om energi

Elbilarna blir fler. De trotsar dieselregeringen. För laddstolparna är fler och starkare. Elen och bilarna är billigare. Även vägmaten är bättre. Så blev årets bilsommar den bästa hittills.

Numera kör jag hyrbilen betydligt långsammare. Inte för säkerheten eller miljön. Jag kör långsammare för att komma fram fortare. Det är den nya naturlagen i elbil. Här finns fler läxor jag samlat senaste fem åren.

Ångesten: Förr gav elektriska långfärder en följeslagare som stavas laddångest. Då var bilens batteri alltid för litet, laddstolparna glesa och sega. Detta tvingade oss till många fikapauser. Nu hinner vi knappt beställa in maten.

Tekniken: Bara senaste året har antalet laddstolpar nära fördubblats. Från 18.219 till dagens 32.605. Bättre kräm är ännu viktigare. Förr var många städer stolta över 22 kW. Det var sannerligen bedrövligt. Idag stannar vi först om stolpen lovar 150 kW. Eller varför inte 400. Det snabbar på snittladdtiden från timmen till en kvart. Men var inte för het på gröten.

Tiden: Ett vanligt misstag vi elförare gör är att ladda för tidigt. Det tar bara onödig lång tid. Hellre vänta till tills bara en tiondel återstår. För ju mindre kvar, desto snabbare laddar den. Snabbast laddar du mellan 10-50 procent laddning. Det kan räcka med 15 minuter. Efter det saktar laddfarten in. Det är inte värt väntetiden.

Maten: Under många år skilde de på laddare och matställen. Sommarstäder vägrade ha snabbladdare i stadskärnan. I stället fick vi hänga hungriga vid motorvägen. Själv promenerade jag in till Halmstads stadskärna för att äta lunch. Nu äntligen växer däremot vägkrogarna igen. Städerna missade en historisk chans.

Priset: El-priset vid vägkanten kan kännas dyrt om vi jämför med hemma. Men eftersom folk laddar i 9 fall 10 hemma tål vi ofta att betala lite extra vid vägkanten. Att rulla en elbil kostar ändå bara en tredjedel av bensinbilen.

Elpriserna på vägkanten borde sedan falla. Antalet stolpar ska ju snart dubblas igen. Det låter som prisfall.

Terapin: Att hitta bra stolpar kräver sina knep. En som förtjänar kritik är olika karttjänster, som missar många stolpar och kW. Det gör att söktjänsten erbarmlig för elbilister. Hellre då använda någon av apparna för ruttplanering. De anger kW. De lotsar också till rätt laddtider. Som en ladd-terapeut. Men utan mat-tips än så länge.

Full support: När svenska kommuner missat laddfrågan märks i stället nya elkällor. Mer, Eon, Tesla, Circle K, Vattenfall och OKQ8 fixar alla upp till 150 kW. Då kan 15 minuters stopp ge 20 nya mil. Det gamla snacket om att överanstränga batteriet behöver du inte vara orolig för, säger mig professor miljöanalys Per Kågesson. ”Batterier tål långt mer och håller många fler år än många tror.”

Körteknik: Sedan behöver vi en ny körteknik för elbilar. I elbilen blir nämligen luftmotståndet direkt märkbart på mätaren. Den som kör 110 km/h behöver ladda betydligt oftare än den som glider fram i 100. Vilket gör att den som kör långsammare ofta kommer fram snabbast.

Vågar du pröva? Själv hyr jag. Senaste två åren har vi fått trefalt flera eller 300.000 elbilar. Nu faller bilpriserna snabbt. Även på hyrbilar. I bilbranschen sågar de samtidigt fullständigt regeringens dieselkärlek. Debaclet har ökat utsläppen ökat 24 procent bara i år. Varför gynna diesel, när elen är framtiden? Ja, bonusarna måste tillbaka.

Vad säger du om elbilarnas framfart? /claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *