Chauffören är missnöjd men optimistisk. ”Bilen är trång och batteriet för litet.” En nyckel tycks det stora transportbolaget ha missat. Mer insatta säger ”stolpar går före batterier.”
I kafékön i Malmö möter jag en DHL-chaufför. Genast börjar vi prata elektrifiering. De fick sin första bil i mars. Snart har de nått upp till 20-talet. Chauffören är påfallande missnöjd och nöjd samtidigt.
Komforten är bedrövlig. ”Batterier är vägen för oss som chaufförer. Vi har en svår klättring för att komma in i bilen.”
Chauffören vill också se större batterier så att de slipper planera. Detta behöver inte vara ett genomtänkt svar som representerar hela fordonsjätten DHL. Men det är ändå intressant att laddpolicyn inte tycks vara på plats hos en fordonsjätte.
Laddstolpar före batterier
Där går DHL-chauffören tvärt emot kärnan i den nya elektriska fordonsindustrin. När jag diskuterar med fordonstillverkare tänker de tvärtom. De ser inte större batterier som lösningen. ”Större batterier är både för dyra och för tunga.” Istället är det ruttplanering som är svaret.
Chaufförer i tunga lastbilar har tvingats tänka och planera bättre. ”Vi laddar 45 minuter var fjärde timme. Det ger oss nya 30 mil att köra,” berättar Lars Reinholdsson, vd för LBC Frakt. Han ser inte alls fram emot större batterier, utan arbetar för att få upp fler laddstolpar.
/claes hemberg