Hem » Mer räckvidd inte bättre

Mer räckvidd inte bättre

En ny ellastbil med 60 mils räckvidd kan låta som ett framsteg. Men dagens 30-räckvidd räcker gott säger åkerierna. Ett större batteri skulle bara innebära högre kostnader och tyngre fordon. Dagens behov handlar istället om ekonomiska avvägningar.

Under 1900-talet var ledorden ofta ”mer, större och starkare”. Men i elvärlden är stora kraftfulla batterier tunga och snabbt väldigt dyra.

Även i landets mest koldioxidtunga industri – transporter – har hästkrafterna och vridmoment levt kvar. Men när de ska elektrifiera så blir ekonomi ett tydligare vägskäl.

Ekonomi i fokus

Åkerierna tycker redan att ellastbilar är hiskligt kostsamma, så ännu dyrare lastbilar är inget de efterfrågar. Hellre vill de hålla nere prislappen på fordonen och satsa på fler laddplatser, enligt resonemanget. För laddtempot går att planera. Det är på smart drift som åkerierna skapar lönsamhet.

laddstation lastbilNyckelfaktorerna som åkerierna därför fokuserar på är kostnaderna. De vill ha mer fordonsfakta från lastbilstillverkarna. De vill ha en tydligare bild av batteriernas hållbarhet, fordonens servicebehov och lastbilarnas andrahandsvärde. För att kunna planera sin ekonomi,

Den lastbilstillverkare som kan klargöra detta har mycket att vinna, i både förtroende och sålda lastvagnar.

30 mil räcker långt

Det fanns en tid när lastbilarnas räckvidd var för kort. 20 mil var för kort, resonerar de åkeri-vd jag pratat med. Men nu när majoriteten av lastbilarna har en räckvidd på 30 mil, passar de för 9 av 10 körningar.

Resonemanget är enkelt. Chauffören behöver vila efter 4,5 timmes körning. Och under den 45 minuter långa vilan laddar de fordonet. Då räcker det med 30 mils räckvidd, om chauffören dessutom stannar och stödladdar en kvart under resans gång. Att lägga extra pengar på ett större batteri behövs därför inte. Det blir bara tungt och dyrt, menar åkerierna.

Vad händer då med 60-milsfordonen? Det finns säkert nischer där de kan vara efterfrågade. Timmerbilar kan vara en sådan nisch. Men vi talar inte om någon ny brett efterfrågad ”folk-lastbil”. Den finns redan med 30 mils-batteri.

/claes hemberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *